Cursor zegt: dag!
    TU/e biedt voor het eerst eigen Fulbright-beurs aan
    30 juni 2011 - De TU/e stelt voor het eerst samen met de Amerikaanse Fulbright-stichting een beurs beschikbaar waarmee een Amerikaanse graduate student een jaar lang onderzoek kan doen bij het Instituut voor Complexe Moleculaire Systemen (ICMS). Vanuit de TU/e zelf ontving promovendus Rob Gielen onlangs een Fulbright-beurs, waarmee hij voor vier maanden naar de VS kan.

Het is voor de eerst dat de TU/e op deze manier samenwerkt met de Fulbright-stichting. Volgens ir. Sagitta Peters, business manager bij ICMS, kan dit debuut als voorbeeld dienen voor andere onderzoeksgroepen aan de TU/e. De stichting, die na de Tweede Wereldoorlog werd opgericht door senator William Fulbright, biedt beurzen aan om daarmee de samenwerking met buitenlandse onderzoekers te stimuleren. Nederlandse onderzoekers kunnen een beurs aanvragen voor onderzoek in de VS en omgekeerd zijn er voor Amerikaanse onderzoekers jaarlijks zestien beurzen beschikbaar waarmee zij terecht kunnen in Nederland.

De TU/e heeft nu ook een eigen beurs, die 20.000 euro groot is. De Fulbright-stichting verzorgt de promotie van de beurs in de VS en de werving van geschikte kandidaten, waar het ICMS er dan één uit kiest. Volgens Peters wordt er geworven aan goede universiteiten en is het een mooie kans om talent uit te wisselen. “Fulbright is ook in de VS een garantie voor kwaliteit, er kunnen interessante samenwerkingsverbanden uit voortvloeien en het is een goede promotie van de TU/e”, aldus Peters. Als alles goed verloopt start de Amerikaanse onderzoeker in september 2012 bij het ICMS.

Aan de TU/e zelf ontving ir. Rob Gielen, sinds 2009 promovendus bij de groep Control Systems van Electrical Engineering, een Fulbright-beurs van vierduizend dollar. Na de zomervakantie doet hij vier maanden onderzoek aan de Universiteit van Californië in Santa Barbara onder supervisie van hoogleraar Andrew Teel.

Het onderzoek van Gielen richt zich op systemen die werken met tijdsvertraging. “Neem bijvoorbeeld de werking van cruise control in een auto. Als die middels een sensor constateert dat de auto moet afremmen omdat de voorganger te dichtbij komt, moet dat signaal doorgegeven worden aan alle systemen die daar iets mee moeten doen, zoals de remmen. Ik houd me vooral bezig wat nu precies de invloed is van de tijdsvertraging in dat geheel. We hebben hiervoor ook contact met automobielfabrikant Ford, waar we onze resultaten kunnen valideren.” In 2013 hoopt Gielen zijn promotie af te ronden. (HK)

For the first time, TU/e and the American Fulbright Association will be awarding a grant to an American graduate student to conduct a year-long research at the Institute of Complex Molecular Systems (ICMS). Recently, PhD candidate Rob Gielen was awarded a Fulbright grant which enables him to go to the US for four months.