Ook de Cursor-redactie geniet van een welverdiende zomervakantie. Dit betekent niet dat er niets gebeurt aan de TU/e en dat daar niet over wordt geschreven. Op deze plek vindt u daarom geregeld nieuws deze zomer.

Volg de Cursor ook via Twitter (@tuecursor) en Facebook.

Op donderdag 8 september verschijnt de eerste papieren Cursor van de nieuwe jaargang.

Twee miljoen voor nanolab in Cascade
    20 juli 2011 - Het College van Bestuur stelt twee miljoen euro beschikbaar voor een nieuwe onderzoeksfaciliteit voor de capaciteitsgroep Fysica van Nanostructuren in een gerenoveerd Cascade. De faciliteit vervangt vanaf volgend jaar het huidige EUFORAC-laboratorium voor atoomlaagdepositie, dat niet zal meeverhuizen naar de nieuwbouw voor de faculteiten Technische Natuurkunde en Electrical Engineering (‘Project 2’). x15_s.jpg
    De huidige EUFORAC-faciliteit van Physics of Nanostructures.

Het gaat om een basisfaciliteit, vertelt prof.dr. Bert Koopmans, hoofd van de capaciteitsgroep. “Er komt een state-of-the-art faciliteit waarmee we met atomaire precisie atoomlagen kunnen aanbrengen. Het is de bedoeling dat we daarbovenop met externe financiering een koppeling naar karakterisatie en manipulatie op atomaire schaal maken.”

Het verhuizen van de huidige EUFORAC-faciliteit is volgens Koopmans te duur en risicovol. “We zijn tot de slotsom gekomen dat het effectiever zou zijn om te investeren in nieuwe apparatuur dan veel geld te steken in een verhuizing van apparatuur die al grotendeels is afgeschreven.” Slechts een deel van de bestaande apparatuur zal meeverhuizen naar het nieuwe onderkomen, waarvan de eerste fase al in 2012 moet worden opgeleverd.

Het plan is dat het nieuwe laboratorium toegankelijk wordt voor diverse partijen van binnen en buiten de universiteit. Onder meer het nieuwe FOM-instituut voor energie-onderzoek DIFFER, dat in 2015 op het TU/e-terrein moet verrijzen, zou van het nieuwe lab gebruik kunnen maken. (TJ)

Two million for Cascade nanolab
    The Executive Board will provide two million euro for a new research facility at the renovated Cascade for the Physics of Nanostructures capacity group. As of 2012, the facility will replace the current EUFORAC lab for atomic layer deposition, which will not be transferred to Applied Physics and Electrical Engineering's new accommodation, Project 2.