Ook de Cursor-redactie geniet van een welverdiende zomervakantie. Dit betekent niet dat er niets gebeurt aan de TU/e en dat daar niet over wordt geschreven. Op deze plek vindt u daarom geregeld nieuws deze zomer.

Volg de Cursor ook via Twitter (@tuecursor) en Facebook.

Op donderdag 8 september verschijnt de eerste papieren Cursor van de nieuwe jaargang.

Gemeente pakt woonruimtetekort internationale studenten en medewerkers aan

22 juli 2011 - Internationale jonge onderzoekers en studenten  hebben grote moeite om geschikte woonruimte te vinden. Dit blijkt uit onderzoek van de gemeente Eindhoven, dat gisteren in een raadsbrief werd gepresenteerd. De gemeente werkt aan oplossingen.

Deze groepen hebben veel moeite om goede woonruimte te vinden, omdat zij zoeken in een relatief goedkoop segment. Dat blijkt uit onderzoek naar de woonwensen van internationale kenniswerkers dat de gemeente in 2010 heeft uitgevoerd. De onderzoekers hebben ook studenten onder deze groep geschaard, omdat zij worden gezien als ‘toekomstige kenniswerkers’. Het gewenste aanbod (gemeubileerd en ‘op afroep’ beschikbaar) is beperkt in de gewenste prijsklasse (tot 550 euro).

De gemeente werkt met partners aan verschillende oplossingen. Zo wordt er gewerkt aan 880 eenheden in het ‘betaalbare’ woonsegment en aan 235 eenheden boven de huurtoeslaggrens (voor kenniswerkers tot 23 jaar). Deze eenheden komen op bij  het TU/e-terrein, bij de Cederlaan, bij Rembrandt,  het DAF museum, de Bomansplaats en Wonen boven Winkels. Verder worden enkele bestaande kantoorpanden geschikt gemaakt voor studentenhuisvesting. Om kwalitatief betere woningen te kunnen realiseren, zullen de tijdelijke oplossingen waar de afgelopen jaren naar is uitgeweken, langzamerhand verdwijnen.

Kenniswerkers  bij het bedrijfsleven hebben nauwelijks problemen om goede huisvesting te vinden, blijkt uit hetzelfde onderzoek. Hun werkgever betaalt meestal de huisvestingskosten en heeft goede contacten met aanbieders. De gemeente gaat ook de communicatie naar internationale kenniswerkers verbeteren, onder meer via het Expat Center Brabant.

Lees meer over huisvesting voor internationale studenten in een eerder verschenen achtergrondverhaal in Cursor: http://tinyurl.com/6j62ry5
    (JvG)

International young researchers and students are having great difficulty finding proper housing, showing from a study conducted by the city of Eindhoven, which was presented in a board letter yesterday. The city is working on solutions to the problem. Eindhoven is currently working on the construction of 880 ‘affordable’ units as well as 235 units above the housing-allowance limit (meant for knowledge workers under 23). Units will be located at TU/e grounds, Cederlaan, Rembrandt, DAF Museum, Bomansplaats, and Wonen boven Winkels (Living above Stores). On top of that, current office buildings are being tailored for student housing. In order to realize higher-quality accommodation, all temporary solutions of the past years will gradually disappear. Also see: http://tinyurl.com/6j62ry5.