Ook de Cursor-redactie geniet van een welverdiende zomervakantie. Dit betekent niet dat er niets gebeurt aan de TU/e en dat daar niet over wordt geschreven. Op deze plek vindt u daarom geregeld nieuws deze zomer.

Volg de Cursor ook via Twitter (@tuecursor) en Facebook.

Op donderdag 8 september verschijnt de eerste papieren Cursor van de nieuwe jaargang.

Eindhovense spin-offs krijgen flinke subsidie met ‘beste’ plan

27 juli 2011 - Vijftien MKB-bedrijven die een spin-off zijn van de universiteit of daarmee samenwerken, hebben het beste plan opgesteld voor de subsidie Innovatie Prestatie Contracten (IPC). Dit heeft Agentschap NL vrijdag laten weten aan de Eindhovense bedrijven, die samenwerken onder penvoerderschap van de EUBC. Door deze subsidie en met eigen inbreng kunnen ze bijna een miljoen euro investeren in innovatieve productontwikkeling.

Fränk de Jong, CEO van EmulTech -een spin-off van de faculteit Scheikundige Technologie- en deelnemer in de subsidieaanvraag, laat weten erg blij te zijn met dit resultaat. “Door de regeling kunnen we innovatieve projecten uitvoeren die anders niet of veel later zouden worden uitgevoerd. Kleinere organisaties hebben niet de capaciteiten om uitgebreide initiatieven op te zetten en te ontwikkelen. Zij moeten focussen op innovatie of op de samenwerking die het meest effectief is om een product naar de markt te brengen.”

Door de inperking van subsidiebudgetten in Nederland worden de activiteiten van MKB-bedrijven beperkter, vertelt De Jong. “Bij deze subsidie wordt slechts een derde van de 85 aanvragen toegewezen. Het is geweldig voor de bedrijven en de regio als je daar dan bij zit en ook nog op de eerste plek eindigt.”

Om voor de IPC-subsidie in aanmerking te komen, moeten tien tot twintig MKB-bedrijven gezamenlijk een plan indienen en via een penvoerder een aanvraag indienen. In Eindhoven was de Eindhovense University Business Club (EUBC) penvoerder. Alle participanten krijgen dertigduizend euro, wat in totaal bijna een half miljoen oplevert voor de Eindhovense bedrijven. Omdat de deelnemende bedrijven dit verdrag zelf verdubbelen, kunnen ze met bijna een miljoen euro in totaal de komende twee jaar vooruit.

Naast EmulTech profiteren A.L.S.I., Dolphys Medical, Flowid, Macawi, Mindfruit, NeoDec, NovioMems, Phycom, Relivid, Smartgoals, SolarExcel, Triplence, Vabrema en ViNotion van de subsidie.

De samenwerkende bedrijven werken de komende jaren aan het borgen van een duurzaam innovatieproces tussen MKB-organisaties in de Brainportregio, laat De Jong weten. De IPC-deelnemers en de EUBC nodigen verder sprekers uit de wetenschap en het bedrijfsleven uit om invulling te geven aan het open innovatieproces. Deze bijeenkomsten zijn openbaar voor bedrijven uit de regio die geïnteresseerd zijn in samenwerking en innovatie. (JvG)

Eindhoven spin-offs receive substantial grant thanks to ‘best’ plan

Fifteen SMEs, all university spin-offs or closely cooperating with university, drafted the best plan for the Innovatie Prestatie Contracten (IPC, Innovation Performance Contracts). Last Friday, NL Agency let the Eindhoven companies know about their achievement. The businesses all work together under EUBC. With the help of this grant and their own input, they’ll be able to invest close to a million euro in innovative product development.