Ook de Cursor-redactie geniet van een welverdiende zomervakantie. Dit betekent niet dat er niets gebeurt aan de TU/e en dat daar niet over wordt geschreven. Op deze plek vindt u daarom geregeld nieuws deze zomer.

Volg de Cursor ook via Twitter (@tuecursor) en Facebook.

Op donderdag 8 september verschijnt de eerste papieren Cursor van de nieuwe jaargang.

‘Mevrouwen de Professor’ aan TU/e in gesprek over lang leven
    9 augustus 2011 - Twee vrouwelijke TU/e-onderzoekers schuiven woensdag 21 september in de Blauwe Zaal aan voor de talkshow ‘Lang, gezond en gelukkig’. Samen met twee collega's blikken ze deze middag vooruit op onze oude dag en de grote toename van ouderen de komende decennia. x21_s.jpg

Dr.ir. Caroline Hummels (opleidingsdirecteur Industrial Design) en dr.ir. Masi Mohammadi (onderzoekster en docente bij Bouwkunde) zijn de twee TU/e’ers die op 21 september deelnemen aan de talkshow. Hummels houdt zich onder meer bezig met hoe design de maatschappij en de manier waarop wij ouder worden kan beïnvloeden; Mohammadi wil ouderen met moderne techniek helpen langer zelfstandig te blijven. Ook aan tafel zitten epidemioloog prof.dr. Marjolein Visser (Vrije Universiteit) en celbioloog prof.dr. Ineke Braakman (Universiteit Utrecht).

De talkshow, onder leiding van journalist en programmamaker Sandra Rottenberg, wordt georganiseerd door het Landelijk Netwerk Vrouwelijke Hoogleraren, het tweewekelijkse tijdschrift ésta, WOMEN Inc . en Fast Facts. De middag maakt deel uit van ‘Mevrouw de Professor on tour’: een reeks van vijf talkshows, elk aan een andere universiteit en steeds over een ander actueel onderwerp. Eerdere talkshowthema’s waren eten en het spitsuur.

Voorafgaand aan elke talkshow, in dit geval half september, verschijnen in ésta interviews met de deelnemende vrouwen.
    Tijdens de talkshows worden opnames gemaakt; een volledig beeldverslag én een compilatie zijn een paar dagen later online te bekijken. (MvdV)

De talkshow op 21 september begint om 14.00 uur. Entree kost aan de deur tien euro, maar wie zich vooraf online aanmeldt, betaalt niets.

‘Lady Professors’ at TU/e discuss long life

Two female TU/e researchers will be guest starring at the ‘Long, healthy and happy’ talk show that is to be held in the Blauwe Zaal on Wednesday, September 12. With two of their colleagues, they will take a sneak peek at our old age and discuss the huge increase of elderly people in the decades to come.