Ook de Cursor-redactie geniet van een welverdiende zomervakantie. Dit betekent niet dat er niets gebeurt aan de TU/e en dat daar niet over wordt geschreven. Op deze plek vindt u daarom geregeld nieuws deze zomer.

Volg de Cursor ook via Twitter (@tuecursor) en Facebook.

Op donderdag 8 september verschijnt de eerste papieren Cursor van de nieuwe jaargang.

Boekhandel in Hoofdgebouw sluit deuren

10 augustus 2011 - Study Store heeft haar boekhandel aan de TU/e gesloten. De boekenverkoop verloopt steeds meer via de studieverenigingen en via internet, waardoor het bedrijf geen toekomst meer ziet voor de winkel in het Hoofdgebouw. x23_s.jpg
    Archieffoto: Bart van Overbeeke

De TU/e-boekhandel heeft, door overnames en interne reorganisaties, al een paar roerige jaren achter de rug. Eind vorig jaar verhuisde de winkel van de eerste verdieping naar de begane grond van het Hoofdgebouw, waar de verkoopaantallen wel iets stegen, “maar niet voldoende”, aldus Tycho Kramer, manager sales ‘university education’ bij Study Store, sinds afgelopen collegejaar eigenaar van de zaak.
    Hij zegt regelmatig in het Hoofdgebouw aan de balie te hebben gestaan bij assistent-filiaalhouder Anton Muller auf der Heyde: “We konden behoorlijk lange gesprekken voeren zonder dat er ook maar iemand binnenkwam. Het aantal kassatransacties was op heel veel dagen niet eens een handvol”.
    Volgens Kramer verloopt de verkoop van boeken inmiddels grotendeels via internet en, zeker aan de universiteit, via de studieverenigingen waaraan Study Store levert. “Bijvoorbeeld Industria heeft een bijna volwaardige winkel”, weet hij. Daarnaast kunnen studenten volgens hem terecht bij het filiaal aan de Rachelsmolen, bij Fontys.

Universiteitssecretaris ir. Harry Roumen zegt, vanwege de al langer dalende verkopen, niet helemaal verrast te zijn door het besluit. De directe en definitieve opheffing overvalt hem echter wél:  “Ik had verwacht dat de moederorganisatie ons op zijn minst even zou informeren”.
    Volgens Roumen heeft de boekhandel op de campus nog altijd een functie en daarmee een toekomst - maar hoe en met welke mogelijke partijen, daarop zegt hij nog niet te kunnen ingaan.

Geen schoonheidsprijs
    Kramer erkent dat de gang van zaken rond de sluiting van het TU/e-filiaal geen schoonheidsprijs verdient. Study Store heeft volgens hem als huurder vooral contact met Dienst Huisvesting, “maar we moeten onszelf er nadrukkelijker van bewust zijn dat we ook te maken hebben met de academische wereld, met bijvoorbeeld de mensen in het onderwijs en het College van Bestuur, waarmee we wellicht eerder in gesprek hadden moeten gaan”.

De sales manager sluit niet uit dat Study Store in de toekomst misschien nog ooit met een fysieke locatie terugkeert op het TU/e-terrein. “We willen daar graag met de universiteit over nadenken, ook kijkend naar ontwikkelingen op bijvoorbeeld het gebied van digitale en crossmediale leermiddelen. Maar op, gechargeerd gesteld, een paar vlakgommetjes en cadeauboekjes kunnen we op dit moment geen winkel in de lucht houden.”

Anton Muller auf der Heyde, ruim twee decennia het vertrouwde gezicht van de TU/e-boekhandel, vindt het “persoonlijk echt jammer” dat de winkel wordt opgedoekt. “Ik ben altijd een externe partij geweest, maar had wel eens het idee dat ik méér gevoel voor de universiteit heb als menig TU/e-medewerker. Deze gemeenschap is me altijd goed bevallen.” Mogelijk gaat Muller auf der Heyde aan de slag op een andere locatie van Study Store, “maar op dit moment ligt alles nog open”. (MvdV)

Bookstore in Hoofdgebouw closed

Study Store closed its bookstore at TU/e. More and more, books are sold through study associations and the Internet, due to which the company decided there’s no future in the Hoofdgebouw shop anymore.