Ook de Cursor-redactie geniet van een welverdiende zomervakantie. Dit betekent niet dat er niets gebeurt aan de TU/e en dat daar niet over wordt geschreven. Op deze plek vindt u daarom geregeld nieuws deze zomer.

Volg de Cursor ook via Twitter (@tuecursor) en Facebook.

Op donderdag 8 september verschijnt de eerste papieren Cursor van de nieuwe jaargang.

Proefschrift computeralgebra in de prijzen
    15 augustus 2011 - Dr.ir. Dan Roozemond, vorig jaar gepromoveerd bij Wiskunde & Informatica, heeft de eerste Schoonschip Prijs gekregen. Deze prijs wordt voortaan jaarlijks uitgereikt voor het Nederlandse proefschrift dat het beste gebruik maakt van of bijdraagt aan de computeralgebra. x24_s.jpg
    Het prijswinnende proefschrift van Dan Roozemond.

Roozemond, inmiddels als Research Fellow werkzaam aan de universiteit van Sydney, studeerde Technische Wiskunde aan de TU/e en promoveerde daarna in de vakgroep Discrete Algebra en Meetkunde bij prof.dr. Arjeh Cohen.

Zijn proefschrift ‘Algorithms for Lie Algebras of Algebraic Groups’ draagt bij aan het herkennen van een veelvoorkomend type Lie-algebra, vertelt Roozemond: “In mijn vakgebied bestuderen we wiskundige structuren. In plaats van over gehele getallen of breuken te praten, hebben we het over objecten die een bepaalde structuur gemeen hebben. Zo hebben de symmetrieën van een gelijkzijdige driehoek, de manieren waarop je drie mensen op een rijtje kunt zetten en de oplossingen van een derdegraads veelterm verrassend veel gemeen. Om over dit soort structuren te praten, zijn in de loop van de jaren talloze termen bedacht, zoals ‘groep’, ‘ring’, ‘algebra’, ‘lichaam’, etc. Zo ook ‘Lie-algebra’: een bepaald soort algebras genoemd naar de Noorse wiskundige Sophus Lie.”

“Mijn proefschrift gaat over een bepaald veelvoorkomend type Lie-algebras: Lie-algebras van algebraïsche groepen. Veel wiskundigen gebruiken de computer bij hun werk, bijvoorbeeld om patronen te vinden of om nieuwe stellingen te zoeken; daarbij gebruiken ze ‘computeralgebra software’ zoals GAP en Magma. Mijn proefschrift draagt bij aan het probleem van de herkenning van Lie-algebras: als een wiskundige op een ingewikkelde manier, misschien na dagen rekenen, een bepaalde Lie-algebra heeft gemaakt in GAP of Magma wil hij weten welke Lie-algebra het is. Met de nieuwe methoden in mijn proefschrift kun je dat nu in veel meer gevallen betrouwbaar doen.”

De Schoonschip Prijs bedraagt duizend euro, beschikbaar gesteld door de Stichting Computer Algebra Nederland en uitgereikt door onderzoekschool WONDER. De prijs is genoemd naar het Schoonschip-programma van Nobelprijswinnaar Martinus Veltman, een van de eerste symbolische algebraprogramma’s ter wereld. (TJ)

Dissertation on computer algebra wins

Dr.ir. Dan Roozemond, who received his PhD at Mathematics & Computer Science last year, is the first winner of the Schoonschip Award. From this year onwards, the Prize will be awarded to a Dutch dissertation that has either implemented or contributed to computer algebra.