Ook de Cursor-redactie geniet van een welverdiende zomervakantie. Dit betekent niet dat er niets gebeurt aan de TU/e en dat daar niet over wordt geschreven. Op deze plek vindt u daarom geregeld nieuws deze zomer.

Volg de Cursor ook via Twitter (@tuecursor) en Facebook.

Op donderdag 8 september verschijnt de eerste papieren Cursor van de nieuwe jaargang.

Hoogleraar informatica stuwt TU/e naar top ranking
    16 augustus 2011 - Op de Academic Ranking of World Universities (ARWU), beter bekend als de Shanghai Ranking, komt de TU/e dit jaar als derde universiteit van Europa uit de bus binnen het vakgebied Informatica - na Oxford en Cambridge. Als geheel komt de TU/e op plaats 363, tegen positie 437 vorig jaar. De stijging op beide lijsten komt vrijwel volledig voor rekening van prof.dr.ir. Wil van der Aalst, hoogleraar Architectuur van Informatiesystemen. Hij staat sinds kort geregistreerd als ‘Highly Cited Researcher’. x29_s.jpg

Harvard is volgens de Shanghai Ranking de beste onderzoeksuniversiteit ter wereld, op ruime afstand gevolgd door Stanford en MIT. In de top-20 staan op Cambridge (5) en Oxford (10) na alleen maar Amerikaanse universiteiten.

De ARWU omvat naast een algemene ranking ook ranglijsten per ‘field’ en per ‘subject’. De TU/e presteert als beste in Nederland in het ‘field’ Engineering/Technology and Computer Sciences, terwijl concurrenten Delft en Twente in de algemene lijst beter scoren. Dit is mogelijk doordat een deel van het onderzoek aan de technische universiteiten in de categorie ‘Natural Sciences and Mathematics’ valt.

Universiteiten met onderzoekers die als ‘Highly Cited’ staan aangemerkt op isihighlycited.com, krijgen hiervoor van de opstellers van de ARWU punten. Van der Aalst is de enige TU/e-onderzoeker met die status; Delft heeft ook slechts één zo’n veelgeciteerde wetenschapper. Twente heeft er twee.

De algemene lijst is samengesteld op basis van dezelfde methodologie als vorig jaar: dertig procent wordt bepaald door winnaars van Nobelprijzen en Field Medals (waarvan alumni tien procent en medewerkers twintig procent meetellen), twintig procent door veelgeciteerde onderzoekers, twintig procent door artikelen in Nature en Science, twintig procent door artikelen in de Science Citation Index en Social Science Citation Index. De laatste tien procent wordt bepaald door de prestatie per fte. Harvard scoort alleen in die laatste categorie niet als beste, zo blijkt uit de ranglijst.

De beste Nederlandse universiteit zou evenals voorgaande jaren de Universiteit van Utrecht zijn, die twee plaatsen steeg naar plek 48. Leiden is een goede tweede op nummer 65. Alle dertien Nederlandse universiteiten staan in de top-500, waarbij de grotere universiteiten gezien de meetmethoden in het algemeen beter scoren. Naar schatting zijn er wereldwijd 17.000 universiteiten. (TJ)

Professor of Computer Science propels TU/e into top ranking

The Academic Ranking of World Universities (ARWU), better known as the Shanghai Ranking, has TU/e listed as the third university of Europe in the field of Computer Science – right after Oxford and Cambridge. Overall, TU/e is in 363rd place, compared to a 437th spot last year. The university’s climb in both rankings is almost entirely thanks to prof.dr.ir. Wil van der Aalst, Professor of Architecture of Information Systems. He was listed as a ‘Highly-Cited Researcher’ only recently.