Ook de Cursor-redactie geniet van een welverdiende zomervakantie. Dit betekent niet dat er niets gebeurt aan de TU/e en dat daar niet over wordt geschreven. Op deze plek vindt u daarom geregeld nieuws deze zomer.

Volg de Cursor ook via Twitter (@tuecursor) en Facebook.

Op donderdag 8 september verschijnt de eerste papieren Cursor van de nieuwe jaargang.

Introducing: introcursor.nl
    17 augustus 2011 - Zo’n twaalfhonderd nuldejaars stromen over een paar dagen de campus op voor een eerste kennismaking met de TU/e, met de stad en veelal ook met het studentenbestaan. Maandag 22 augustus start de jaarlijkse Intro, waarvan Cursor alle dagen verslag doet - voor het eerst niet op papier, maar op een speciale introwebsite, via Twitter en Facebook. x30_s.jpg

De instantietocht, het sporttoernooi, het FesTUval en de vermaarde Cantus zijn enkele van de vaste Intro-activiteiten waarvan Cursor komende week, in woord en veel beeld, verslag doet. Verslaggevers, herkenbaar aan hun blauwe shirts met ‘introcursor.nl’ erop, zijn alle dagen in touw om de belevenissen van de circa twaalfhonderd introkids en hun ongeveer driehonderd begeleiders vast te leggen. De speciale introwebsite is ook geschikt om te bekijken op een smartphone.

De weersvoorspellingen voor de week zijn gunstig, heeft Joep van Dun van de Centrale Introcommissie al tevreden vastgesteld: “Het dreigt zowaar een beetje zomer te worden. Goeie timing!”.

Vanavond en morgenavond zijn de trainingen voor de 'opa’s en oma’s', oftewel de begeleiders op de introbegeleidersdag van komende zaterdag. Dan worden, in het Philips Stadion, de 'papa’s en mama’s' klaargestoomd voor hun verantwoordelijke taak, namelijk de zorg voor hun tijdelijke kroost: de introgangers. “Ze leren onder meer hoe ze hun kids gemotiveerd houden, hoe je een groep bij elkaar houdt en hoe om te gaan met alcohol”, verduidelijkt Van Dun.

De Intro wordt maandag om half elf geopend. Het officiële startsein -voorgaande jaren aan het begin van de middag- is vervroegd met het oog op het nieuwe, wat serieuzere programma op maandag, waarop nu onder meer een casewedstrijd gepland staat. “Dat was de wens van onder andere het College van Bestuur en de opleidingsdirecteuren.”

Twee hoogtepunten later in de week zijn het FesTUval op donderdagavond en de recordpoging op vrijdagochtend. Van Dun wil nog niets verklappen over de “drie mooie acts” die donderdagavond op het podium bij het Hoofdgebouw staan, maar overweegt volgende week via introcursor.nl wellicht al wel wat hints te geven.

Voor de recordpoging op vrijdag, inmiddels goedgekeurd door de organisatie van Guinness World Records, trekken de introgroepjes erop uit om met honderden tegelijk te gaan ‘planken’ (op de tribunes van het Philips Stadion. Al te moeilijk moet het volgens Van Dun niet zijn: het huidige planking-record staat op tweehonderdvijftig mensen, terwijl de Eindhovense introgangers naar verwachting ruim duizend mensen méér in te brengen hebben. Vooraf is er een massale warming-up, waarschijnlijk gegeven door een instructeur van het Studentensportcentrum.  (MvdV)

In de week van maandag 22 augustus zullen hier, op de reguliere site van Cursor, weinig tot geen nieuwe berichten verschijnen. Maar volg ons vooral op introcursor.nl, Twitter (hashtag #intro040) en Facebook!

In a few days’ time, some twelve hundred freshmen will be crowding campus for a taste of TU/e, the city, and especially student life. Monday, August 22, will see the kickoff of the annual Intro, an event on which Cursor will be reporting every day – and for the first time, it won’t be on paper, but by means of a unique Intro website, Twitter, and Facebook.