Ook de Cursor-redactie geniet van een welverdiende zomervakantie. Dit betekent niet dat er niets gebeurt aan de TU/e en dat daar niet over wordt geschreven. Op deze plek vindt u daarom geregeld nieuws deze zomer.

Volg de Cursor ook via Twitter (@tuecursor) en Facebook.

Op donderdag 8 september verschijnt de eerste papieren Cursor van de nieuwe jaargang.

Werktuigbouwkundigen gaan leren van Japanse ingenieurs

19 augustus 2011 - Dertig TU/e-studenten werktuigbouwkunde vertrekken maandag naar Japan voor een studiereis. De drieweekse reis voert langs wetenschappelijke instituten en bedrijven en langs culturele bezienswaardigheden. De deelnemende studenten gaan onderzoeken waarom ingenieurs in Japan veel meer aanzien genieten. De reis hing eerder nog aan een zijden draadje vanwege de aardbeving, maar de studenten verwachten momenteel weinig problemen. x32_s.jpg
    Een workshop sushi maken als voorbereiding op de Japanreis.

Tijdens de reis zal onder andere een bezoek worden gebracht aan de Japanse ‘stad van de wetenschap’, Tsukuba. Dat ligt slechts tweehonderd kilometer ten zuiden van de plek van de kernramp, maar inmiddels zou de stralingswaarde daar niet meer te hoog zijn.

De organisatie heeft een maand op een laag pitje gestaan, vertelt Bart van Pelt van de studiereiscommissie. Toen in maart dit jaar Japan werd getroffen door een aardbeving, vreesde de commissie voor de reis. Eind april bleek echter dat zeker van de acht van de tien bedrijven waar de studenten wilden langsgaan, de studenten konden ontvangen. Contact met de ambassade leverde de bevestiging dat het veilig was en dat de studenten ook geen problemen met het openbaar vervoer hoeven te verwachten.

Uiteindelijk bezoeken de studenten dertien technologische instituten en bedrijven om te ontdekken wat techniek voor Japanners betekent. Volgens de studiereiscommissie spelen ingenieurs een sleutelrol in de opbouw. De recente discussie rondom het gebruik van kernenergie, aangewakkerd door de kernramp in de energiecentrale bij Fukushima, werpt wereldwijd grote technologische vraagstukken op en ingenieurs moeten met passende oplossingen komen. (JvG)

Zie ook www.japan2011.nl.

Mechanical Engineers to learn from Japanese engineers
    Thirty TU/e students of Mechanical Engineering will be leaving for a study trip to Japan next Monday. The three-week journey will take them to scientific institutions and cultural sites. Participating students will be researching why engineers in Japan enjoy so much more respect. Previously, the trip was yet unconfirmed because of the earthquake, but the students don’t expect any problems now.