Ook de Cursor-redactie geniet van een welverdiende zomervakantie. Dit betekent niet dat er niets gebeurt aan de TU/e en dat daar niet over wordt geschreven. Op deze plek vindt u daarom geregeld nieuws deze zomer.

Volg de Cursor ook via Twitter (@tuecursor) en Facebook.

Op donderdag 8 september verschijnt de eerste papieren Cursor van de nieuwe jaargang.

Boete voor studieboekenkorting

19 augustus 2011 - Studieverenigingen geven soms ten onrechte korting bij de verkoop van studieboeken. Het Commissariaat voor de media gaat de regels strenger handhaven.

Studieverenigingen kunnen tien procent korting krijgen op studieboeken die onderdeel zijn van de voorgeschreven literatuur. Dat is in de wet vastgelegd. Maar de regeling geldt alleen als ze een collectieve bestelling plaatsen namens hun leden. Een studievereniging mag dus niet op basis van een schatting vijftig exemplaren van een boek aanschaffen en die tegen gereduceerd tarief doorverkopen aan haar leden. Dan is er geen sprake van distributie maar van doorverkoop. Hetzelfde geldt voor webshops waar studenten  individueel een bestelling kunnen doen.

Toch gebeurt dat regelmatig. Afgelopen jaar werden twee studieverenigingen beboet door de toezichthouder: Offscreen, de studievereniging van de UvA-opleiding media & cultuur en SAMS van de Utrechtse geneeskundefaculteit. Het ging om “symbolische boetes”, zegt een woordvoerder van het Commissariaat voor de media. “De voorwaarden van de regeling waren niet voor iedereen duidelijk.”

Daarom stuurde de toezichthouder deze zomer een brief rond waarin de regels nog eens worden uitgelegd. Verenigingen die zich daar komend jaar niet aan houden riskeren een boete van enkele duizenden euro’s.

(HOP)
    summary