Ook de Cursor-redactie geniet van een welverdiende zomervakantie. Dit betekent niet dat er niets gebeurt aan de TU/e en dat daar niet over wordt geschreven. Op deze plek vindt u daarom geregeld nieuws deze zomer.

Volg de Cursor ook via Twitter (@tuecursor) en Facebook.

Op donderdag 8 september verschijnt de eerste papieren Cursor van de nieuwe jaargang.

TU/e voor het eerst op Llowlab
    Laten zien en gezien worden
    22 augustus - “Ik vind het heel goed dat dit hier te zien is”, zegt een jongen die op Llowlab de volledig elektrisch aangedreven Lupo EL van de faculteit Werktuigbouwkunde aandachtig staat de bekijken. “Duurzaamheid is belangrijk toch? Zelf ben ik niet zo groen en zoek ik dit soort dingen niet zo snel op. Maar nu kom ik het vanzelf tegen.” De TU/e was dit weekend prominent aanwezig op het duurzaamheidsplatform van Lowlands. x34_s.jpg
    De stand van de TU/e op Lowlands.

Met een biertje in de hand rondsjouwen over Lowlands en ondertussen de laatste ontwikkelingen op het gebied van wetenschap, techniek en duurzaamheid meepikken. Dat is het idee achter Llowlab, een initiatief van oud-tv-presentator Jan Douwe Kroeske. Aan de reacties van de bezoekers te horen is het een succesvol concept.

De TU/e is dit jaar voor het eerst aanwezig op Llowlab, dat vorig jaar voor het eerst werd georganiseerd. “Het is continu volle bak”, zegt student Gerbert van de Ven van de faculteit Werktuigbouwkunde. “Mensen hebben nog nooit onder de motorkap van een elektrische auto gekeken en ze willen van alles weten. Hoe ver ie kan, hoe hard ie gaat, hoe lang het duurt om hem op te laden…”

Het is overduidelijk: de locatie, de laagdrempelige setting, het blijkt perfect gekozen. Naast de Lupo EL die kortgeleden in Berlijn flink in de prijzen viel, zijn nog een aantal andere installaties van de TU/e te zien. Smart Energy Glass van Peer+ bijvoorbeeld, een systeem dat licht kan dimmen, zichzelf van elektriciteit kan voorzien en in de zomer warmte buiten kan houden, de interactieve LED-muur van de faculteit Industrial Design en I Like Llowlab, een real-life-social-media-experiment, waarbij de aandacht is gevestigd op de reacties van de gebruiker.

“We wilden iets bouwen dat de werkelijkheid reflecteert”, zegt Sander Mulder, die samen met Jan-Derk Bakker en vijftien ID-studenten een aantal consoles heeft ontwikkeld waarmee mensen ter plekke kunnen aangeven wat ze wel of niet leuk vinden. “Je kunt hier wel gaan staan en een nieuwe technologie laten zien, maar interessanter is het om reacties te krijgen van de gebruiker. En dat als basis te nemen voor de verdere ontwikkeling van een technologie of product.” Meer een intelligent test bed dus. Een mogelijkheid voor co-creatie en crowdsourcing. Alleen dan ‘real life’. “We hebben daarom bewust gekozen voor een ‘open product’.”

Om echt feedback te krijgen is meer nodig dan de consoles alleen. Mulder: “Je moet ook het gesprek aangaan en observeren hoe mensen reageren.” Op de LED-wand bijvoorbeeld, die reageert op het wegvallen van licht. De schaduw en de bewegingen van degene die voor de wand staat, bepalen de vorm en de contouren van het licht. Mulder: “Het meest interessant blijkt het feit dat de wand intuïtief stuurbaar is, dat je er met je hand overheen kunt aaien, dat je het licht sterker of zwakker kunt maken. Dat is dus iets wat we verder willen ontwikkelen.”

Dat deze werkwijze ook voor andere partijen interessant is blijkt uit de hoeveelheid reacties van bedrijven. “We hebben tot nu toe al zes namen genoteerd van bedrijven die met ons verder willen praten over toepassingsmogelijkheden. Zoals een architectenbureau, een bedrijf dat speeltoestellen voor speeltuinen maakt en een technisch installatiebureau.”

Het verhaal is duidelijk: met alleen technologische ontwikkeling kom je er niet. Het contact met de toekomstige gebruiker is essentieel in het fine tunen van een technologie en in het ontwikkelen van relevante producten. En Lowlands blijkt een goede plek. Zowel voor het in contact brengen als voor het in contact komen (geïnteresseerde medeontwikkelaars). (DW)

Met eigen ogen kijken naar wat er te zien was en hoe bezoekers erop reageerden? http://www.youtube.com/watch?v=f3G29F9JI8g http://www.youtube.com/watch?v=FUgrNJNWhHI http://www.flickr.com/photos/66148159@N03/sets/72157627350373511/

TU/e debutes at Llowlab
    “I'm really happy this is being shown here”, says a boy studying the fully electrical Lupo EL of the Department of Mechanical Engineering. “Durability is important, right? I'm not that green myself, and I don't go looking for this stuff. But now it's right here.” This weekend, TU/e was prominent at the Lowlands Durability Platform.