Ook de Cursor-redactie geniet van een welverdiende zomervakantie. Dit betekent niet dat er niets gebeurt aan de TU/e en dat daar niet over wordt geschreven. Op deze plek vindt u daarom geregeld nieuws deze zomer.

Volg de Cursor ook via Twitter (@tuecursor) en Facebook.

Op donderdag 8 september verschijnt de eerste papieren Cursor van de nieuwe jaargang.

Zelfs Rutte bemoeit zich met universiteiten Zuid-Holland

24 augustus 2011 - De samenwerking tussen de drie Zuid-Hollandse universiteiten maakt veel los. Zelfs minister-president Mark Rutte heeft hierover een gesprek gevoerd met de universiteitsbestuurders van Leiden, Rotterdam en Delft.

x35_s.jpg
    Premier Mark Rutte.

Dat meldt Erasmus Magazine op gezag van de Rotterdamse collegevoorzitter Pauline van der Meer Mohr. Zij wil een fusie van de drie universiteiten niet uitsluiten: “Simpelweg omdat ik nog niet weet wat kan en wat we alle drie het beste vinden.”

Behalve met Mark Rutte zouden de universiteitsbestuurders ook met alle fractievoorzitters en enkele andere bewindslieden hebben gesproken. Nadere details over de samenwerking volgen op 5 september bij de opening van het academisch jaar, als de voorzitters van de drie universiteiten een verklaring afleggen over de afspraken. Tot die tijd wordt er nog onderhandeld.

Hoe dan ook zal de samenwerking hechter worden dan de federatie van de drie technische universiteiten, die in 2007 is opgericht. Deze 3TU Federatie zal overigens niet verdwijnen, zegt bestuurslid Paul Rullmann van de TU Delft desgevraagd.

“De 3TU-samenwerking is buitengewoon vruchtbaar”, vindt Rullmann. “We hebben bijvoorbeeld enkele gezamenlijke opleidingen en we werven samen studenten en promovendi in het buitenland. Maar we gebruiken altijd de logo’s van alle drie de universiteiten, want we blijven aparte instellingen. Wij werden ingehaald door verwachtingen van de buitenwacht die verder gingen dan wij wilden. Buitenstaanders vroegen zich af waarom we niet fuseerden. Ons leek dat geen goed idee.” (HOP)

The  collaboration between the three South-Holland universities have caused quite a stir. Even Prime Minister Rutte met with the university boards of the Universities of Leiden, Rotterdam and Delft. The collaboration will be closer than that of the federation of the three universities of technolgy that has been effective since 2007. Still, said 3TU Federation won't disappear, said TU Delft's Paul Rullmann in an interview.