Ook de Cursor-redactie geniet van een welverdiende zomervakantie. Dit betekent niet dat er niets gebeurt aan de TU/e en dat daar niet over wordt geschreven. Op deze plek vindt u daarom geregeld nieuws deze zomer.

Volg de Cursor ook via Twitter (@tuecursor) en Facebook.

Op donderdag 8 september verschijnt de eerste papieren Cursor van de nieuwe jaargang.

Opnieuw meer universitaire eerstejaars

25 augustus 2011 - Ruim 46 duizend nieuwe studenten beginnen in september aan hun bacheloropleiding, schatten de universiteiten. Dat is ongeveer 4,5 procent meer dan vorig jaar. “Studeren is nog nooit zo populair geweest.” x37_s.jpg

In de loop der jaren trekken de universiteiten steeds meer eerstejaars. Tien jaar geleden begonnen er zo’n 35 duizend aan hun opleiding, nu zijn het er naar verwachting elfduizend meer. De sectoren techniek (17 procent extra), natuur (12 procent) en economie (11 procent) groeien het hardst.

Vooral buitenlandse studenten dragen nu bij aan de groei, meldt de universiteitenvereniging VSNU. Er komen dit jaar zevenduizend buitenlandse studenten naar Nederland, een stijging van 38 procent ten opzichte van vorig jaar. “Dit toont aan dat de Nederlandse universiteiten in het buitenland hoog staan aangeschreven”, aldus voorzitter Sijbolt Noorda. “En dat is gunstig in een tijd van toenemende internationale concurrentie.”

De universiteiten houden wel een slag om de arm, omdat het nog maar om vooraanmeldingen gaat. De trend is duidelijk, maar studenten zouden alsnog kunnen besluiten een andere opleiding te gaan volgen of een jaar later te gaan studeren. Inschrijven is mogelijk tot 1 oktober.

Die slag om de arm is verstandig, want het kan vreemd lopen met vooraanmeldingscijfers. Zo blijkt uit andere bronnen dat de Vrije Universiteit 36 procent zou stijgen in de vooraanmeldingen, maar daar is een verklaring voor: schakelaars werden daar voorheen als masterstudenten ingeschreven en staan sinds dit jaar genoteerd als bachelorstudenten. In de praktijk verandert er dus minder dan gedacht. Het is afwachten hoeveel invloed dit soort kwesties nog heeft op het eindtotaal.

Er zijn wel enkele trends zichtbaar. Psychologie blijft de meest populaire bacheloropleiding met zo’n vierduizend eerstejaars. De belangstelling voor deeltijdopleidingen neemt af van drieduizend aanmeldingen vorig jaar naar 2.100 nu. (HOP)

Come September, over 46 thousand students will start their Bachelor’s program, universities estimate. It’s roughly 4.5 percent more than last year, and it’s especially foreign students that are responsible for the increase, says university association VSNU. This year sees seven thousand foreign students come to the Netherlands, a 38-percent increase compared to last year.