Ook de Cursor-redactie geniet van een welverdiende zomervakantie. Dit betekent niet dat er niets gebeurt aan de TU/e en dat daar niet over wordt geschreven. Op deze plek vindt u daarom geregeld nieuws deze zomer.

Volg de Cursor ook via Twitter (@tuecursor) en Facebook.

Op donderdag 8 september verschijnt de eerste papieren Cursor van de nieuwe jaargang.

Acht ton voor ontwikkeling jong toptalent onderzoeksscholen
    31 augustus 2011 - De onderzoeksscholen Engineering Mechanics (EM) en JM Burgers Centrum (JMBC) ontvangen samen acht ton van NWO voor het opleiden van jonge onderzoekers. De subsidie gaat naar een Graduate Programme in Fluid and Solid Mechanics, dat zowel aan de TU/e als aan de TU Delft en de UT in Twente zal worden verzorgd. De TU/e is penvoerder van dit programma. x42_s.jpg
    Symbool van het multi-scale onderzoek bij de faculteit W

Het EM-JMBC Graduate Programma maakt deel uit van het Centre of Competence (CoC) Fluid and Solid Mechanics- een samenwerking van de onderzoeksscholen Engineering Mechanics (EM) en JM Burgers Centrum (JMBC). De jonge onderzoekers worden aangesteld binnen het 3TU Centre of Excellence Multiscale Phenomena.

TU/e-hoogleraar Prof.dr.ir. Marc Geers -wetenschappelijk directeur van EM de primaire contactpersoon voor het programma- laat in een reactie per mail weten dat op dit moment nog niet bekend is aan welke universiteit de onderzoekers gaan werken. “Het programma is opgezet als een excellentieprogramma, waarbij het doel is tien masterstudenten op te leiden in de mastertrack Fluids & Solids. Later gaan zij door als promovendus. Van die tien worden er vier gefinancierd met de NWO-subsidie. De studenten moeten zelf hun PhD-onderzoeksvoorstel schrijven en in competitie worden de beste vier geselecteerd.”

Het EM-JMBC consortium is één van de 49 scholen die subsidie hebben aangevraagd. Daarvan zijn er 19 gehonoreerd die elk 800.000 euro ontvangen. De financiering van totaal 15 miljoen euro is onderdeel van het Graduate Programme van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) en bevordert de ontwikkeling van de Nederlandse promovendi-opleidingen. Binnen het Graduate Programme van NWO kunnen lokale en landelijke onderzoekscholen en Graduate Schools financiering aanvragen. (JvG/CvK)

.The research schools Engineering Mechanics (EM) and the JM Burgers Center (JMBC) will be receiving a total of 800,000 euro from NWO for the training of young researchers. The grant is meant for a Graduate Program on Fluid and Solid Mechanics that will be taught at TU/e, TU Delft and UT in Twente. TU/e will be the program’s secretary.