Ook de Cursor-redactie geniet van een welverdiende zomervakantie. Dit betekent niet dat er niets gebeurt aan de TU/e en dat daar niet over wordt geschreven. Op deze plek vindt u daarom geregeld nieuws deze zomer.

Volg de Cursor ook via Twitter (@tuecursor) en Facebook.

Op donderdag 8 september verschijnt de eerste papieren Cursor van de nieuwe jaargang.

Middelbare scholieren experimenteren in ST-lab

2 september 2011 - Bijna negentig vwo-leerlingen waren deze week op bezoek bij de faculteit Scheikundige Technologie (ST). Ze konden zich storten op veertien projecten die ST had voorbereid. Onder deskundige begeleiding en met geavanceerde apparatuur, werden in het laboratorium diverse onderzoeken uitgevoerd. Het lokte veel enthousiaste reacties uit en een aantal leerlingen kondigde aan dat ze zeker een studie chemie gaan oppakken. x47_s.jpg
    Vwo-leerlingen bezig in het lab van Scheikundige Technologie. Foto: Bart van Overbeeke.

Het was alweer de 26ste keer dat Scheikundige Technologie een vwo-werkweek hield. De ontmoeting is gericht op leerlingen die dit schooljaar hun eindexamen gaan doen. Het doel is duidelijk: maak ze enthousiast voor de studie chemie of chemische technologie aan de TU Eindhoven.

Vier dagen lang mochten de scholieren in kleine groepen werken aan een van de veertien projecten. Ze konden zo niet alleen snuffelen aan de mogelijkheden van een lab, maar ook ervaren hoe studeren aan een universiteit eigenlijk gaat.

Leerlingen uit heel Nederland waren komen opdagen voor de (gratis) werkweek. Die geniet na al die jaren nog steeds een ongekende populariteit. Ook deze editie was het aantal inschrijvingen veel malen groter dan het aantal beschikbare plaatsen. Reden voor ST om maximaal twee leerlingen per school toe te laten zodat een redelijke spreiding over het hele land wordt bereikt.

De vwo-werkweek levert behalve potentiële studenten, ook de nodige publiciteit op. Zo vertelt onder anderen de 17-jarige Matthijs Baars uit Sliedrecht aan De Merwestreek wat voor geweldige dingen  hij heeft beleefd in Eindhoven. (FvO)

This week, close to ninety pre-university education students visited the Department of Chemical Engineering. They could indulge in fourteen projects prepared by the department. Under expert supervision and with the help of advanced equipment, several tests were conducted in the lab. Most students were very excited and claimed they’d definitely be studying chemistry.