Ook de Cursor-redactie geniet van een welverdiende zomervakantie. Dit betekent niet dat er niets gebeurt aan de TU/e en dat daar niet over wordt geschreven. Op deze plek vindt u daarom geregeld nieuws deze zomer.

Volg de Cursor ook via Twitter (@tuecursor) en Facebook.

Op donderdag 8 september verschijnt de eerste papieren Cursor van de nieuwe jaargang.

Hoogleraar Lichtenberg genomineerd voor bouwprijs

2 september 2011 - Hoogleraar Jos Lichtenberg van de faculteit Bouwkunde is genomineerd voor de Lighthouseclub Bouwprijs 2011.  Het is de eerste keer dat deze prijs wordt uitgereikt voor een bijzondere geleverde prestatie aan de bouwsector. Lichtenberg behoort tot de laatste drie finalisten en werd geselecteerd uit maar liefst 217 inzendingen. x48_s.jpg
    Prof.dr.ir. Jos Lichtenberg. Foto |Bart van Overbeeke

Lichtenberg moet in de laatste stemronde de strijd aanbinden met Jón Kristinsson en Jan Willen van de Groep. Daarbij is het de bedoeling dat iedereen die verbonden is aan de bouwsector via de website van de Lighthouseclub een persoon of een organisatie kan nomineren. Stemmen is nog mogelijk tot 7 september.

De nieuwe prijs wordt 15 september toegekend aan degene die een uitmuntende bijdrage heeft geleverd op het gebied van architectuur, bouwconstructie, installatie, renovatie, ruimtelijke ontwikkeling, vastgoedontwikkeling of op bestuurlijk vlak.

Lichtenberg is inmiddels vijfendertig jaar actief in het innoveren van de bouw. Hij is onder meer bekend om zijn Slimbouwenconcept als reactie op een jarenlange conventionele manier van bouwen. Kraanspoor in Amsterdam en La Fenêtre in Den Haag zijn goede praktijkvoorbeelden van zijn bouwconcept.

Hij is initiatiefnemer van het House of Tomorrow Today (HoTT), woningconcepten voor huizen met veel licht en ventilatie en die een aanzienlijk energieoverschot bereiken. Dit concept wordt nu in productie genomen.

Lichtenberg publiceert regelmatig over innovatie en is hoofdredacteur van het vakblad BouwIQ. Via Inno-Experts ondersteunt hij opdrachtgevers bij het realiseren van grensverleggende ambities, met name in duurzaamheid. (FvO)

Nomination Lighthouseclub Building Prize 2011
    Professor Jos Lichtenberg of the Department of the Built Environment has been nominated for the Lighthouseclub Building Prize 2011. It’s the first time the prize for an outstanding achievement in construction is being awarded. Lichtenberg is one of the three finalists and was selected out of no less than 217 entries.