Ook de Cursor-redactie geniet van een welverdiende zomervakantie. Dit betekent niet dat er niets gebeurt aan de TU/e en dat daar niet over wordt geschreven. Op deze plek vindt u daarom geregeld nieuws deze zomer.

Volg de Cursor ook via Twitter (@tuecursor) en Facebook.

Op donderdag 8 september verschijnt de eerste papieren Cursor van de nieuwe jaargang.

Prijzengeld voor projecten tijdens alumnidag

2 september 2011 - Drie projecten van de TU/e op de gebieden Health, Energy en Smart Mobility vielen vandaag, vrijdag 2 september, tijdens de alumnidag in de prijzen. Het Universiteitsfonds Eindhoven (UFe) stelde vanwege het 55-jarig bestaan van de universiteit prijzengeld van in totaal 55.000 euro beschikbaar. Burgemeester Rob van Gijzel reikte de Anniversary Awards uit. In totaal waren er zo’n veertig inzendingen. x49_s.jpg
    Rossella Ferraro (links), Sin Yuin Yeo (midden) en Jacques Terken (rechts) namen de prijzen in ontvangst voor de projecten op het gebied van (respectievelijk) Energy, Health en Smart Mobility. Foto's l Bart van Overbeeke

De groep Molecular Imaging and Image Guided Interventions, onder leiding van prof. dr. Holger Grüll, mag 18.333 investeren in het Health-project ‘Why am I not a Salamander? Medical Imaging to Unravel the Secrets of Limb Regenerative Processes’. De verwijzing naar de salamander slaat op het feit dat dit dier complete lichaamsdelen opnieuw kan aanmaken. De mens is dit vermogen in de evolutie verloren. Volgens het juryrapport is het meest interessante aan het projectvoorstel dat het de meest geavanceerde technieken op het gebied van medische beeldtechnieken en regeneratieve medicijnen combineert om een oud fenomeen te onderzoeken.

De onderzoeksgroep binnen het Health-project.

De winnaar op het gebied van Energy is het project ‘Top it green!’, waarvan dr. ir. Rossella Ferraro (Department of built Environment) de onderzoeksleidster is. Het idee daarbij is dat een windenergiesysteem wordt geïntegreerd in de dakconstructie van een gebouw. Volgens Rick Harwig, kartrekker van kerngebied Energy, gaat het om een elegante combinatie van een bouwkundige oplossing en een efficiënte schone energievoorziening.

Het windenergiesysteem geïntegreerd in Vertigo.

De jury vond het project Smart Parking (projectleider dr. Jacques Terken, faculteit Industrial Design) het beste op het gebied van Smart Mobility. Hierbij worden oplossingen aangedragen voor parkeerproblemen bij stadscentra. Via GPS krijgt een bestuurder informatie over onder meer beschikbare plekken en wordt hij of zij met een- nader te bepalen- beloning gestimuleerd om op bepaalde plekken te parkeren. Volgens het juryrapport laat het voorstel de juiste balans zien tussen publieke en private belangen, tussen innovatie en zichtbaarheid en tussen uitdagingen en mogelijke oplossingen. (JvG)

Studenten bedenken oplossingen voor parkeerproblemen.

Prize money for projects at Alumni Day
    Today at the Alumni Day, three of TU/e’s projects in the field of Health, Energy and Smart Mobility won a prize. In light of TU/e’s 55th anniversary, the Eindhoven University Fund (UFe) made available a total of 55,000 euro in prize money. Mayor Rob van Gijzel presented the Anniversary Awards. There were a total of about forty entries.