Ook de Cursor-redactie geniet van een welverdiende zomervakantie. Dit betekent niet dat er niets gebeurt aan de TU/e en dat daar niet over wordt geschreven. Op deze plek vindt u daarom geregeld nieuws deze zomer.

Volg de Cursor ook via Twitter (@tuecursor) en Facebook.

Op donderdag 8 september verschijnt de eerste papieren Cursor van de nieuwe jaargang.

Alumni maken opnieuw kennis met de universiteit

2 september 2011 - Meer dan negenhonderd oud-studenten waren vrijdag 2 september op de TU/e om te horen waar de universiteit nu staat en om jaargenoten te ontmoeten.  De bezoekers kregen tijdens de alumni lustrumdag een uitgebreid programma voorgeschoteld, maar hadden tussendoor ruim de tijd om verhalen uit te wisselen en herinneringen op te halen. x50_s.jpg
    Rector Magnificus Hans van Duijn onthult het lustrumdoek. Foto's l Bart van Overbeeke

Onno Renaud (71) -student van het eerste uur-  kijkt nog altijd met weemoed terug op zijn studententijd. Hij studeerde van 1957 tot 1963 Scheikundige Technologie en hoort daarmee tot de eerste lichting. “We waren echt pioniers. Ik ben  nog betrokken geweest bij de oprichting van het ESC. Het was een fantastische periode, een bijzondere tijd waarin je je ontwikkelt van een jongen tot een jongeman. Ik vind het een groot voorrecht als je mag studeren.” Renaud is inmiddels gepensioneerd en bracht zijn werkende leven onder meer door bij ‘een bekende oliemaatschappij’. Hij heeft vandaag al heel wat bekenden van zijn lichting gezien.

Dat ligt anders voor Rick Idserda (28) en Bas Hennephof (28) die slechts enkele jaargenoten treffen en de gemiddelde leeftijd aardig omlaag halen. Zij stroomden beiden in bij Innovation Management in het collegejaar 2005/2006 en ze studeerden in 2008 af. Ze willen vandaag vooral ervaren hoe de universiteit er nu voor staat, de sfeer meepakken en dat gevoel van toen weer te pakken krijgen. Gevraagd naar hun herinneringen aan de universiteit, komen ze meteen met De Hal op de proppen. Daar hebben ze volop gewerkt, maar vooral ook veel koffie gedronken. Beiden zijn consultant geworden.

In weer een heel andere periode, namelijk van 1984 tot 1990, bracht Lambert van der Bruggen (45) zijn studententijd door bij Wiskunde. Hij kon zijn bezoek aan de alumnidag mooi combineren met een paar zakelijke afspraken. Van der Bruggen vindt het –ondanks dat hij maar weinig jaargenoten ziet- erg leuk om terug te zijn. “Hier liggen toch mijn roots.” Volgens hem heeft zijn studietijd aan de technische universiteit vooral het conceptueel denken bevorderd.

Rector magnificus Hans van Duijn opende de lustrumdag door een doek te onthullen, met daarop zo’n twaalfduizend afbeeldingen van alumni (zie foto). Collegevoorzitter Arno Peels gaf een presentatie over Strategie 2020 en de kwartiermakers voor de kerngebieden Health, Energy en Smart Mobility vertelden het een en ander over hun deelgebied. Verder reikte burgemeester Rob van Gijzel de Anniversary Awards uit en konden de alumni zich laten informeren over kennisvalorisatie. ’s Middags hadden de bezoekers een programma op ‘hun’ faculteit. (JvG)

Alumni reintroduced to university
    Today, over nine hundred former students visited TU/e to learn about the university’s current position and meet contemporaries. During the alumni luster day, visitors were offered an extensive program, but in between there was ample time to catch up and reminisce.