Ook de Cursor-redactie geniet van een welverdiende zomervakantie. Dit betekent niet dat er niets gebeurt aan de TU/e en dat daar niet over wordt geschreven. Op deze plek vindt u daarom geregeld nieuws deze zomer.

Volg de Cursor ook via Twitter (@tuecursor) en Facebook.

Op donderdag 8 september verschijnt de eerste papieren Cursor van de nieuwe jaargang.

“Get out of your comfort zone!”
    6 september 2011 - Het was de meest gebruikte frase tijdens de opening van het academisch jaar, gistermiddag, 5 september: “Get out of your comfort zone!” Rector Hans van Duijn en een hele reeks aan sprekers uit de industrie en Europese instituten riepen studenten op om tijdens hun studie internationale ervaring op te doen. Hoogleraren Bart Smolders (Electrical Engineering) en Holger Grüll (Biomedische Technologie) ontvingen de jaarlijkse onderwijsprijzen. x58_s.jpg
    De openingsceremonie van het academisch jaar 2011/2012 aan de TU/e. Foto | Bart van Overbeeke

De bijeenkomst van maandagmiddag 5 september stond volledig in het teken van internationalisering en dan vooral het opdoen van internationale ervaring tijdens je studietijd.

Rector Van Duijn, die zijn rede voor het derde achtereenvolgende jaar in het Engels hield, gebruikte zijn eigen ervaringen op dit vlak om het belang ervan te benadrukken. Als pas afgestudeerd wiskundige bracht hij met zijn hele gezin een jaar door in de VS, waar hij aan de slag ging op de School of Mathematics in Minneapolis. “Het was een cruciale periode in mijn ontwikkeling als wetenschapper. Ik vraag me af of ik wel hoogleraar was geworden wanneer ik dertig jaar geleden niet geïnspireerd was geraakt door de mensen met wie ik toen samenwerkte.”

Frans Greidanus, CTO Asia bij Philips, en eurocommissaris Neelie Kroes (via een videoboodschap) vielen Van Duijn bij. Kroes pleitte ervoor om niet aan de zijkant toeschouwer te blijven van toekomstige globale ontwikkelingen, maar om er deel vanuit te maken. “In technologie ligt de toekomst van de Europese Unie en Eindhovense studenten zitten in het hart ervan. Maak daar gebruik van en doe ervaring op bij de vele kennisinstellingen die zelfs binnen minder dan een uur van rijden van Eindhoven liggen”, vertelde Kroes.

Elf miljoen
    Van Duijn maakte ook melding van de toezegging van staatssecretaris Halbe Zijlstra om de komende drie jaar de technische universiteiten jaarlijks elf miljoen euro extra te geven. Volgens Van Duijn een zeer welkome donatie, gezien de moeilijke financiële situatie waarin Nederland en Europa verkeren. Ook aan de TU/e moet de komende jaren stevig bezuinigd worden. De extra gelden worden ingezet voor de herstructurering van het bacheloronderwijs.

Onderwijsprijzen
    Voor de vijfde maal werden de onderwijsprijzen uitgereikt voor de beste docent in de bachelor en de master. Bij de bachelor streek Bart Smolders met de eer. Volgens het juryrapport werkt zijn onderwijsstijl stimulerend en maakt hij ondanks zijn functie van opleidingsdirecteur toch veel tijd vrij voor studenten buiten de colleges om. Ook evalueert hij elk college aan de hand van drie korte vragen. Van Duijn vond dat die aanpak gemeengoed moet worden.

Bart Smolders ontvangt de bachelor-onderwijsprijs van rector Hans van Duijn.

Deeltijdhoogleraar Holger Grüll was winnaar van de masterprijs en werd geprezen voor zijn aandacht voor de individuele student. Grappige anekdotes over onderzoek en onderzoekers koppelt hij feilloos aan kritische vragen die studenten aan het denken zetten. Aan het eind van een collegereeks neemt Grüll de studenten mee naar de High Tech Campus voor demonstraties en presentaties door promovendi bij zijn werkgever Philips Research. (HK)

Holger Grüll was winnaar van de master-onderwijsprijs.

Philips CTO Asia Frans Greidanus.

Annemarie van Gaal sprak over haar Russische uitgeefavontuur.

Na de academische plechtigheid was het feesten in de tent op het Simon Stevinplein met de band De Corona's. Foto's | Bart van Overbeeke

“Get out of your comfort zone!”
    It was the most popular phrase during yesterday’s opening of the academic year: “Get out of your comfort zone!” Rector Hans van Duijn and a large number of speakers from the industry as well as European institutions called on students to gain international experience during their studies. Professors Bart Smolders (Electrical Engineering) and Holger Grüll (Biomedial Engineering) received the annual education awards.