Ook de Cursor-redactie geniet van een welverdiende zomervakantie. Dit betekent niet dat er niets gebeurt aan de TU/e en dat daar niet over wordt geschreven. Op deze plek vindt u daarom geregeld nieuws deze zomer.

Volg de Cursor ook via Twitter (@tuecursor) en Facebook.

Op donderdag 8 september verschijnt de eerste papieren Cursor van de nieuwe jaargang.

‘Bedrijvige’ start Automotive

7 september 2011- De eerste lichting studenten van de bachelor Automotive aan de TU/e is begonnen. Dertig studenten hebben zich ingeschreven voor het bachelorprogramma. Deze week maken de studenten al volop kennis met het bedrijfsleven. De TU/e is de enige Nederlandse universiteit met een bacheloropleiding op het gebied van Automotive. x63_s.jpg
    Maarten Steinbuch is de kartrekker van de bacheloropleiding Automotive.

Drs. Anget Mestrom (communicatieadviseur bij Electrical Engineering) laat weten dat de betrokkenen bij de opleiding blij zijn met de hoeveelheid studenten. “Zeker gezien de korte termijn van pr en voorlichting, is dit een mooie instroom.” Het programma voor de komende jaren is inmiddels rond. De nadruk komt enerzijds te liggen op  schone voertuigen: wat kan een ingenieur bijdragen aan schonere- veelal hybride en elektrische- voertuigen? Het tweede hoofdthema is ‘slimme’ mobiliteit, waarbij technologie en meedenken met de gebruiker over concepten centraal staan.

Deze week komen de studenten al uitgebreid in contact met het bedrijfsleven. “We vinden het belangrijk om te laten weten dat de studenten daarmee verbonden zijn”, laat Mestrom weten. Maandag sprak Carlo van de Weijer de bachelorstudenten toe. Hij is als spreker gevraagd vanwege zijn functie als president Traffic Solutions bij TomTom en omdat hij kartrekker is van het kerngebied Smart Mobility. Woensdagmiddag vertelde Wil van Gils (ABB-Epyon) over schone voertuigen en Ellen van Lunen (TNO) bracht de studenten het één en ander bij over slimme mobiliteit. Vrijdag mogen de Automotive-studenten naar DAF, waar ze nieuwe concepten gaan bedenken voor problemen als veiligheid.

Het bachelorprogramma Automotive is ondergebracht bij de opleiding Electrical Engineering (EE), maar in totaal zijn zes faculteiten erbij betrokken. Prof.dr.ir. Maarten Steinbuch is de kartrekker van de nieuwe bacheloropleiding. Er is ook een masteropleiding Automotive Technology aan de TU/e. Die is in september 2008 gestart en in april 2009 geaccrediteerd.(JvG)

‘Industrious’ start Automotive

The first batch of students for TU/e’s Automotive bachelor program have started. Thirty students have enrolled in the program. This week, students already got acquainted with the industry. TU/e is the only Dutch university offering a bachelor’s degree in the field of Automotive.