Ook de Cursor-redactie geniet van een welverdiende zomervakantie. Dit betekent niet dat er niets gebeurt aan de TU/e en dat daar niet over wordt geschreven. Op deze plek vindt u daarom geregeld nieuws deze zomer.

Volg de Cursor ook via Twitter (@tuecursor) en Facebook.

Op donderdag 8 september verschijnt de eerste papieren Cursor van de nieuwe jaargang.

Donner wil goedkopere studentenwoning

14 juli 2011 - Om de bouw van studentenwoningen te bevorderen gaat minister Donner bouwregels aanpassen. Vanaf 2012 mogen er kleinere woningen worden gebouwd en kunnen tijdelijke studentencomplexen niet vijf, maar tien jaar worden geëxploiteerd. x7_s.jpg
    Minister Piet Hein Donner

Volgens studentenhuisvesters en studentensteden zijn er momenteel vijf problemen die de bouw van meer studentenwoningen bemoeilijken. Aan twee ervan komt minister Donner van Binnenlandse Zaken alvast tegemoet, schrijft hij in een brief aan de Tweede Kamer.

Zo zal in het nieuwe bouwbesluit worden geregeld dat het minimale oppervlak van een studentenwoning niet langer minimaal 24, maar achttien vierkante meter moet zijn. Na de zomer stuurt Donner bovendien een wetsvoorstel naar de Tweede Kamer dat regelt dat een gemeente een gebied langer kan ontheffen van het bestemmingsplan. Op dit moment kan een gemeente maximaal vijf jaar een ontheffing geven. Door dat op te rekken naar tien jaar, wordt het voor woningbouwcorporaties rendabeler om tijdelijke woonruimte te exploiteren.

Of verhuurders van meer dan tien studentenwoningen op termijn een extra heffing moeten gaan betalen – dit was aangekondigd in het regeerakkoord – zal begin 2012 blijken, schrijft de minister. Ook de juridische mogelijkheden voor tijdelijke huisvesting van buitenlandse studenten gaat hij nog nader bekijken.

Studenten die op kamers wonen krijgen geen recht op huurtoeslag, liet Donner eerder al weten. De minister schrijft opnieuw dat dit te kostbaar zou zijn. Hij ziet meer in de bouw van goedkopere studentenwoningen.

De minister overlegt nog met betrokken partijen over de verdere aanpak van het kamertekort. Dat moet leiden tot een actieplan dat dit najaar zal worden gepresenteerd. (HOP)

To promote the building of student housing, Minister Donner will change building regulations. Starting 2012, it will be allowed to create smaller housing units, and temporary student blocks can be exploited for ten years instead of five.