Ook de Cursor-redactie geniet van een welverdiende zomervakantie. Dit betekent niet dat er niets gebeurt aan de TU/e en dat daar niet over wordt geschreven. Op deze plek vindt u daarom geregeld nieuws deze zomer.

Volg de Cursor ook via Twitter (@tuecursor) en Facebook.

Op donderdag 8 september verschijnt de eerste papieren Cursor van de nieuwe jaargang.

Bèta is bijzonder cool op LLowlab

14 juli 2011 - De TU Eindhoven is van 19 tot en met 21 augustus prominent aanwezig op het cultuur- en muziekfestival Lowlands. Op het terrein in Biddinghuizen presenteren diverse Eindhovense faculteiten en spin-offs hun kennis en kunde. Onder de noemer LLowlab worden wetenschap, techniek en duurzaamheid op eigentijdse wijze aan de man gebracht. Bèta is cool, zo luidt de boodschap om meer jongeren naar technische studies te lokken. x8_s.jpg
    De Lupo EL

Na een succesvol debuut vorig jaar, wordt LLowlab gepresenteerd op een drijvend platform. Een ‘Higway of the Future’ , een duurzame snelweg, koppelt verschillende thema-eilanden aan elkaar. Onder de deelnemers is Peer+, een spin-off van de TU/e, die de voordelen van Smart Energy Glass zal tonen. Deze glastechnologie maakt het mogelijk om naar wens het licht te dimmen. Tegelijkertijd kan het licht worden gebruikt om het systeem zelf van elektriciteit te voorzien, zonder dat dit in het glas zichtbaar is. Hierdoor wordt het lichtcomfort verhoogd en kan warmte in de zomer buiten gehouden worden.

Ook de interactieve LED-wand, bedacht in Eindhoven, is te zien. De wand springt aan als het licht wegvalt. De schaduw van de bezoeker verandert op de ledwand in een schaduw die licht geeft. Zo is het mogelijk om allerlei contouren van licht te vormen door bewegingen te maken met het hele lichaam.

De faculteit Industrial Design zal een installatie plaatsen met de titel `I like LLowlab`. Het betreft een experiment met de bezoekers op onder meer het gebied van social media. Onderzocht wordt of via andere wegen dan mobieltje of computer contact mogelijk is met bijvoorbeeld Twitter.

Het programma van LLowlab is deze week door de festivalorganisatie bekendgemaakt. Eerder lekte al uit dat de Lupo EL van de vakgroep Dynamics and Control (faculteit Werktuigbouwkunde)  te zien zal zijn op LLowlab. De conventionele wagen die is omgebouwd tot een volledig elektrisch aangedreven voertuig, won recent in Berlijn vijf prijzen tijdens een behendigheidswedstrijd en liet daarmee grote gerenommeerde autofabrikanten achter zich. (FvO)

From August 19-21, TU Eindhoven will take a prominent place at the culture and music festival Lowlands. At the Biddinghuizen grounds, various Eindhoven departments and their spinoffs will be showcasing their knowledge and skills. Dubbed Llowlab, the project presents science, technology and sustainability to the public in a modern fashion. The message TU/e wants to convey is: Technology is cool. They hope to attract more young people to technological studies.