En hoe is het in...?

NL | EN
    Rector Van Duijn verklaart afwezigheid bij Intro
    21 september 2011 - Rector Hans van Duijn liet maandag in de universiteitsraadvergadering weten best een rol te willen spelen tijdens de Intro, maar hij ziet geen heil in het toespreken van de hele groep eerstejaars op de eerste dag. De studentenfracties nodigde hij uit om mee te denken in welke vorm hij dan wel een rol zou kunnen spelen. x28_s.jpg
    De opening van de Intro 2011. Foto | Bart van Overbeeke

De Progressieve Fractie stelde maandag tijdens de universiteitsraad de vraag waarom de rector tijdens de afgelopen Intro niet lijfelijk aanwezig geweest was om de nieuwe eerstejaars toe te spreken. Temeer daar het College van Bestuur dit jaar had aangedrongen op een iets serieuzere aanpak van de Intro. Het vertonen van een twee jaar oude videoboodschap vond de PF een ontoereikend alternatief.

Van Duijn liet weten tijdens de eerste vier jaar van zijn rectoraat de eerstejaars wel toegesproken te hebben, maar het geen succes gevonden te hebben. “Het heeft in mijn ogen weinig nut om een broodjesetende, halfgeïnteresseerde groep mensen toe te spreken. Ook heb ik me een keer kletsnat laten gooien tijdens de Cantus, ook geen succes, dat doe ik dus ook niet meer.”

Daarnaast had Van Duijn er dit jaar voor gekozen om veel tijd te steken in de voorbereiding van de opening van het academisch jaar, een evenement dat ook door studenten wordt georganiseerd. Van Duijn is echter niet mordicus tegen een rol voor hem tijdens de Intro. “Alleen niet meer op de manier van vier jaar geleden. Maar ik nodig de studenten uit om met me mee te denken over een vorm die wel nut heeft.” (HK)

Rector van Duijn explains absence at Intro
    At the University Council meeting last Monday, Rector Hans van Duijn said he wouldn’t mind playing a part in the Intro, but he doesn’t think addressing the entire group of freshmen on the first day would do any good. He’s invited the student parties to help him think of a way for him to be involved.