En hoe is het in...?

NL | EN

CvB: ‘Cantus tijdens Intro in ere houden’

27 september 2011 - Aan de Intro gaat weliswaar het een en ander veranderen, maar de TU/e moet de Cantus in ere houden. Die wens spraken universiteitssecretaris ir. Harry Roumen en CvB-lid mr. Jo van Ham gisteren uit richting dr. Karen Ali, hoofd van het Onderwijs en Studenten Service Centrum (STU), die zich de komende maanden over de opzet van de jaarlijkse introductieweek gaat buigen. x17_s.jpg
    Siem Simonis (midden, rechts) geeft Harry Roumen een fotocollage van de Cantus.

Het is een dubbel afscheid, op maandagmiddag 26 september in de University Club. Het College van Bestuur neemt afscheid van het presidium dat de Cantus in 1996 startte en deze tot vorig jaar in goede banen leidde. Het presidium op zijn beurt neemt -samen met het nieuwe Cantusteam dat het stokje dit jaar overnam- afscheid van universiteitssecretaris Roumen die volgend jaar met pensioen gaat en dit jaar dus voor het laatst het bekende ‘adje’ trok in de tent.
    Overigens is het, als het aan de nieuwe senior Bram Kersten ligt, geen permanent afscheid: Roumen blijft volgens hem ook na zijn vertrek meer dan welkom, evenals het oude presidium. “Ik snap dat er misschien op kinderen gepast moet worden, maar weet dat we altijd een bankje voor jullie vrijhouden.”

Roumen zegt alle jaren te hebben uitgekeken naar de traditionele afsluiting van de Intro: “En mijn stomerij trouwens ook”. Overigens gooide hij dit jaar pas voor het eerst, tegen de regels in, met een biertje: “Ik probeerde Jo te raken”. “Maar ik bukte”, vult universiteitsbestuurder Van Ham aan.
    Hij zegt het Cantusstokje de komende jaren graag van Roumen over te nemen. “Ik maak me soms wel eens zorgen over het drankgebruik tijdens de hele Intro, maar de Cantus is een mooie en echte TU/e-traditie die bewaard moet blijven. Ik denk dat studenten die erbij waren, zich die middag over dertig jaar nog steeds herinneren. Het markeert toch de overgang van school naar de universiteit.”

Vorige maand gingen nog geruchten dat dit jaar de laatste Intro was met een grote Cantus als afsluiting. Siem Simonis, die het evenement als senior vijftien jaar leidde, is dan ook “blij dat de hoogwaardigheidsbekleders het ermee eens zijn dat de Cantus door moet gaan. Het liefst voor minstens nóg eens vijftien jaar, maar met Karen heb ik in elk geval vijf jaar afgesproken”.

Intro onder de loep
    STU-hoofd Karen Ali zegt de oproep ter harte te nemen. De komende maanden wordt de hele Intro uitgebreid onder de loep gelegd, om te bekijken hoe de week onder meer een meer inhoudelijk karakter kan krijgen en hoe kan worden samengewerkt met Fontys Hogescholen. “We hebben te maken met steeds meer verschillende doelgroepen studenten. Daarop zouden we kunnen inspelen met bijvoorbeeld verschillende modules tijdens de Intro.” Hoe precies, dat moet de komende maanden gaan blijken.

Ook de Cantus wordt in de evaluatie meegenomen. Ali zou zelf graag zien dat het liederenfestijn ook internationale studenten wat nadrukkelijker aanspreekt en betrekt, bijvoorbeeld met een of meerdere internationale liederen. Universiteitssecretaris Roumen zegt te hopen dat het nieuwe presidium aan het liederenschema ook een echt Eindhovens lied wil toevoegen, bijvoorbeeld het clublied van FC Eindhoven, en zingt: “Eindhoven zal wezen, Eindhoven zal zijn… Ik ken alleen de eerste twee regels, maar de rest kunnen jullie vast zelf wel vinden”. (MvdV)

Executive Board: ‘Intro Cantus should remain’
    The Intro may come to change, yet TU/e should cherish its Cantus. Yesterday, university secretary ir. Harry Roumen and Executive board member mr. Jo van Ham expressed these sentiment towards dr. Karen Ali, head of STU, who will be concerning herself with the annual introduction week over the next few months.