En hoe is het in...?

NL | EN

‘Leukste uitje in slimste regio’

27 september 2011 - TU/e’s onderzoeks-speerpunten energie, gezondheid en mobiliteit staan zondag 2 oktober centraal tijdens de jaarlijkse TU/eXperience. Grote én kleine mensen kunnen op verschillende plaatsen op de campus deelnemen aan vele tientallen experimenten, colleges, shows en andere activiteiten. x18_s.jpg

Het kijkje in de keuken van de technologie en wetenschap is ‘het leukste uitje in de slimste regio ter wereld’, belooft de organisatie. Bezoekers kunnen zien en ervaren hoe de Eindhovense universiteit zoekt naar oplossingen van uiteenlopende maatschappelijke vraagstukken. Onder andere te zien zijn TU/e’s servicerobot AMIGO, de volledig elektrische auto Lupo EL en de knuffelketting waarmee ouders op afstand hun te vroeg geboren baby in het ziekenhuis kunnen troosten.

Bezoekers kunnen verder onder meer een gesimuleerde bevalling uitvoeren, hun eigen schreeuw laten visualiseren, beide hersenhelften aan het werk zetten tijdens een workshop jongleren, shampoo maken in het Toverlab, deelnemen aan verschillende (kinder)colleges en zich vergapen aan allerlei wetenschappelijk getinte ‘stunts’ tijdens bijvoorbeeld de Fusion Road Show en het Techniekcircus.

TU/eXperience trok vorig jaar ruim 5500 bezoekers. (MvdV)

Kijk op de site van TU/eXperience voor meer informatie en het programma. Na 2 oktober nog niet genoeg van wetenschap en technologie? De hele maand is Oktober Kennismaand, waarin meer dan honderd musea, (onderzoeks)instellingen, bedrijven, universiteiten en sterrenwachten hun deuren openzetten voor het publiek. Klik hier voor het hele programma.

‘Best day out in smartest region’
    On Sunday, October 2, TU/e main themes energy, health and mobility will be the focus of the annual TU/eXperience. Both grownups and children can participate in dozens of experiments, lectures, shows and other activities all over campus.