En hoe is het in...?

NL | EN
    Einde TBK voor de Gezondheidszorg in huidige vorm
    27 september 2011 - De opleiding Technische Bedrijfskunde voor de Gezondheidszorg (TBG) verdwijnt volgend jaar als zelfstandige track. Ter vervanging komen er samenhangende keuzepakketten die de huidige TBG-opleiding afdekken. x24_s.jpg
    Studenten Technische Bedrijfskunde voor de Gezondheidszorg in actie bij een ziekenhuisgame.

Het stopzetten van de track houdt direct verband met de geplande TU/e-brede hervorming van het bacheloronderwijs, laat opleidingsdirecteur dr. Lilian Halsema weten. Ook de track TBG zou daarvoor opnieuw moeten worden ingericht, wat de betrokken docenten veel tijd zou gaan kosten. Halsema: “We hebben er daarom voor gekozen voorlopig de track te laten vallen en te kiezen voor een overgangsfase met specifieke keuzepakketten. Dat heeft als voordeel dat we delen van het oude programma kunnen hergebruiken.” De bacheloropleiding

Technische Bedrijfskunde voor Gezondheidszorg ging vijf jaar geleden van start. Begin september vierde de opleiding het afstuderen van de eerste studente die de bacheloropleiding en de aansluitende master Operations Management & Logistics For Healthcare afrondde.

Halsema geeft aan dat het aantal studenten dat koos voor de gezondheidsrichting is tegengevallen, maar dit is volgens haar niet de reden van het verdwijnen van de track. Ze gelooft in een aparte bedrijfskundevariant voor gezondheidszorg. “Die richting past ook heel goed binnen het aandachtsgebied Health van de universiteit. Dat de track minder studenten heeft getrokken is goed te verklaren, onder meer doordat we het nooit hebben kunnen neerzetten als aparte opleiding. ” Het streven is dat de huidige track in de toekomst terugkeert in de vorm van een aparte major binnen de faculteit IE&IS. (TJ)

Industrial Engineering for Healthcare discontinued
    The program Industrial Engineering for Healthcare will be discontinued as an independent track as of next year. To cover for the current program, coherent electives will be offered.