En hoe is het in...?

NL | EN
    Architectuurstudenten TU/e lanceren tijdschrift
    27 september 2011 - Masterstudenten architectuur van de TU/e lanceren volgende week een nieuw architectuur-tijdschrift: Archiprint. Het blad wil het werk van studenten onder de aandacht brengen, het vakgebied en de opleiding onder de loep nemen en een platform bieden voor -aankomend- architecten. x25_s.jpg
    De cover van de eerste Archiprint.

Archiprint wordt gemaakt door masterstudenten Architecture, Building and Planning. Het blad wordt uitgegeven door de twee jaar terug opgerichte sectievereniging AnArchi, vertelt hoofdredacteur Myrthe Buijs. “Het leek ons vanaf het begin al leuk om, net als veel andere verenigingen, een eigen blad te hebben. Daarnaast vonden we het jammer dat studenten zoveel interessante dingen schrijven en ontwerpen, maar dat het meeste daarvan alleen in het laatje van een docent belandt. Met het blad willen we studenten de gelegenheid geven hun werk te delen, maar hen tegelijkertijd ook wat meegeven van wat er buiten de campus in hun vakgebied gebeurt.”

Het eerste nummer van het 36 pagina’s tellende blad bevat onder meer een beschrijving van een afstudeerwerk, een beeldessay, diverse recensies en een interview met de Londense architect Peter St. John. Het magazine, bijna vierkant van formaat, is opgemaakt door een lid van de sectievereniging. “Het ziet er een beetje stilistisch uit, heel strak en eenvoudig eigenlijk. We willen het bewust een wat serieuzere aanblik geven; het is geen clubblad, het gaat echt om de inhoud”, benadrukt Buijs.
    Ruimte voor een kritische noot is er daarbij zeker, zegt de hoofdredacteur: “We willen studenten de kans geven kritisch naar zichzelf en naar anderen te kijken. In het eerste nummer staat bijvoorbeeld een stuk over hoe we hier aan de faculteit, waar het vooral om ontwerpen gaat, omgaan met onderzoek. Kritisch mag dus zeker - maar wel onderbouwd”.

Archiprint gaat twee of drie keer per jaar verschijnen; de eerstvolgende uitgave staat gepland voor begin 2012. Buijs: “Het is altijd een beetje spannend hoe zoiets loopt. We zijn allemaal masterstudenten; zelf ben ik nu aan het afstuderen en vanaf maart dus weg. Dat betekent dat ik het stokje straks alweer moet overdragen. We hebben dan ook een paar docenten gevraagd om ons hierin wat te begeleiden, met het oog op de continuïteit”.

De eerste uitgave verschijnt volgende week in een oplage van zeshonderd stuks, die worden verspreid onder studenten, docenten en vakgenoten bij bijvoorbeeld architectenbureaus en -organisaties buiten de campus. Het blad is gratis en draait grotendeels op advertentie-inkomsten.

Het eerste nummer van Archiprint wordt dinsdag 4 oktober gelanceerd. Dit gebeurt vanaf 16.00 uur op Plaza Vertigo. Met een tentoonstelling van oude typemachines worden voorbijgangers daar nu al op het nieuwe blad geattendeerd en kunnen mensen reageren op stellingen uit het eerste nummer. (MvdV)

Architecture students launch magazine
    Master students of Architecture at TU/e launched a new architecture magazine on Tuesday: Archiprint. The magazine wants to focus on the works of students, zoom in on the specialty and the master program, and offer a platform for architects (to-be).