En hoe is het in...?

NL | EN

TU/e-inzendingen dingen mee naar Brains Award

22 september 2011 - De TU/e is vertegenwoordigd in de Top 10 van BRAINS 2011 Eindhoven. Een studente en oud-student van de faculteit Industrial Design dingen mee naar de Brains Award van 6.500 euro. Die wordt uitgereikt aan het meest vernieuwende, creatieve en maatschappelijk relevante idee of product voor de inwoners van Eindhoven. Wethouder Staf Depla van de gemeente Eindhoven maakte donderdag 22 september de lijst met kandidaten bekend in het Stadskantoor. x3_s.jpg
    MyStory van Fiona Jongejans

Van de TU/e zijn studente Fiona Jongejans en oud-student Wouter Widdershoven genomineerd. Ze werden door een vakjury geselecteerd uit talloze inzendingen die Eindhovense studenten mbo, hbo of wo tot half september konden indienen. Bij de selectie heeft de vakjury rekening gehouden met het opleidingsniveau zodat iedereen een eerlijke kans maakt.

Het concept van derdejaars student Jongejans heet myStory, refererend aan het idee dat kinderen hun eigen verhaal kunnen maken. Een kind scant het boek dat hij of zij net heeft gelezen. Het karakter uit het boek, bijvoorbeeld Kikker of Harry Potter, verschijnt, door middel van een projectie, levensgroot op de muur van de bibliotheek. Door middel van handbewegingen of lichaamsbewegingen kan het kind het karakter laten bewegen en kan het spelen met karakters uit andere boeken. Zo ontstaat er een verhaal van afbeeldingen, een soort stripboek waarin karakters uit verschillende boeken samenkomen in een nieuw verhaal.

Widdershoven bedacht, samen met Castor Bours (afgestudeerd aan de Design Academy Eindhoven) het project Loef. Het gaat om een autonome parasol die binnen en buiten ruimte tot leven wekt. Wanneer de zon begint te schijnen, gaat Loef draaien door de zonne-energie en opent het zich door centrifugale krachten. Bij schaduw sluit de parasol zijn armen.

Iedereen kan drie projecten kiezen op de website van Brains Award. Degene met de meeste stemmen wint de publieksprijs. (FvO)

TU/e is represented in the BRAINS 2011 Eindhoven Top 10
    A student and former student of the Department of Industrial Design are in the race for the 6,500-euro Brains Award. The prize will be awarded to the most innovative, creative and socially relevant idea or product meant for Eindhoven citizens. Everyone can choose three projects on the Brains Award website. The project scoring the most votes, wins.