En hoe is het in...?

NL | EN
    TU/e-studente beste nieuwe rolmodel voor meiden in bèta
    28 september 2011 - Tessie Hartjes, vierdejaars studente Technische Innovatiewetenschappen aan de TU/e, heeft de Spiegelbeeld Award voor de beste nieuwkomer gewonnen. VHTO, Landelijk expertisebureau meisjes/vrouwen en bèta/techniek, reikt de Spiegelbeeld Awards uit aan vrouwelijke studenten en professionals voor hun inzet als rolmodel voor meisjes op middelbare scholen. x30_s.jpg
    Tessie Hartjes.
    Foto | Liesbeth Dingemans

Haar mentor op de middelbare school zag het niet echt zitten, Hartjes’ hang naar bèta. “Hij heeft zelfs mijn ouders gebeld om ze aan te sporen mij een andere richting te laten kiezen”, vertelt de TU/e-studente lachend. Overtuigd van de keuzeruimte die het profiel Natuur en Gezondheid volgens Hartjes biedt, liet ze zich niet van de wijs brengen - ook niet door de sobere vijf voor wiskunde op haar eindexamenlijst: “Ik wist dat ik beter had gekund, als ik meer tijd in het leren had gestoken”.

Scholieren vinden het grappig om dat verhaal te horen, weet ze. Hartjes is één van de zeventienhonderd vrouwen in Spiegelbeeld: de online rolmodellen-database waaruit VHTO put om meisjes in de onder- en bovenbouw enthousiast te maken voor opleidingen en beroepen in bèta, techniek en ict. Hiervoor houdt het bureau onder andere speeddates op scholen, waarop studiekiezers kunnen kennismaken met (aankomend) technische professionals.

Onder meer tijdens deze dates sprong de 21-jarige TU/e-studente dusdanig in het oog, dat VHTO haar nomineerde voor een Spiegelbeeld Award - die ze gisteren won. Volgens de jury praat Hartjes gemakkelijk en met humor en “weet ze herkenning op te roepen bij meisjes als ze aangeeft dat het vak techniek op de middelbare school -‘waar je leert zagen’- niet lijkt op een technische studie en dat zij ook bang was tussen allemaal nerds terecht te komen”.

Hartjes -die nog geen jaar staat ingeschreven bij de rolmodellendatabank- vindt het ‘superleuk’ dat ze tot beste nieuwkomer verkozen. “Het laat zien dat wat ik vertel, gewaardeerd wordt en is daarmee een extra stimulans om door te gaan. Voor veel meisjes is een technische opleiding bij voorbaat al niet ‘im Frage’; ze denken al gauw dat ze dat niet kunnen. Terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn en je naast een technische studie zelfs best een leuk studentenleven kunt leiden.”

Studentes uit Nijmegen en Twente wonnen de Spiegelbeeld Awards voor respectievelijk beste rolmodel van het jaar en het beste studenteninitiatief voor meer meisjes en vrouwen in bèta en techniek. De awards werden uitgereikt tijdens de landelijke conferentie ‘Gender in het bèta/technisch hoger onderwijs’ in Amersfoort. (MvdV)

TU/e student best new role model for science girls
    Tessie Hartjes, fourth-year student at the Department of Innovation Sciences at TU/e, received the Spiegelbeeld (reflection) Award for best newcomer. VHTO, the national expert organisation for girls/women and science/technology, presents the Spiegelbeeld Award to female students and professionals for their efforts being a role model for girls in secondary education.