En hoe is het in...?

NL | EN

Afvallen bij het Studentensportcentrum

28 september 2011 - Het Studentensportcentrum Eindhoven (SSC) start volgende week een nieuwe cursus voor sportkaarthouders: ‘Afvallen doe je zo!’. In acht weken leren deelnemers gezonder eten en beter bewegen. Het hogere doel is afslanken, maar vooral ook om daarna niet opnieuw kilo’s aan te komen. Het SSC wil dat bereiken door cursisten aan te zetten tot een zogeheten ‘leefstijlverandering’. x31_s.jpg

Er zijn inmiddels twee groepen samengesteld die ieder op dinsdag of donderdag aan de slag gaan. De belangstelling onder studenten en medewerkers van de TU/e is volgens Raymond Starke van het SSC groot. “Er is misschien nog plek voor twee of drie deelnemers, maar we hebben voor de zekerheid de inschrijving voor de volgende cursus in januari al opengesteld.”

De cursus wordt gegeven door voedingscoach Nanna van den Nieuwendijk en fysiotherapeut Frits Niemans, beiden verbonden aan het SSC. Het programma duurt acht weken. Deelnemers sporten twee keer per week onder begeleiding en wonen vijf bijeenkomsten bij over voeding.

De cursus richt zich op volwassenen met overgewicht. Ze krijgen ‘persoonlijk maatwerk’, aldus Starke. Hij waarschuwt wel dat de cursus niet geschikt is voor mensen die vanwege lichamelijke klachten of medische indicatie een aangepast dieet nodig hebben. De kosten, bijna honderd euro, krijgen de cursisten in de meeste gevallen  vergoed via de aanvullende pakketten van de zorgverzekeraars.

Dankzij een verbeterde conditie, een betere verhouding tussen spier- en vetweefsel, de kennis en vaardigheden wat betreft voeding, kunnen cursisten een gewichtsvermindering  bereiken van een halve tot een hele kilo per week. (FvO)

Starting next week, the Student Sports Center (SSC) will be offering a new course for cardholders: ‘Afvallen doe je zo!’ (This is how you lose weight). In eight weeks, participants will be taught to eat more healthily and exercise more. The ultimate goal is weight loss, but it’s also important those pounds aren’t gained after. SSC’s plan is to get students to change their lifestyle. Course members may lose one to two pounds a week.