En hoe is het in...?

NL | EN
    Overleden Steinman krijgt Nobelprijs alsnog
    4 oktober 2011 - Ralph Steinman krijgt toch de Nobelprijs voor de geneeskunde, ook al overleed hij drie dagen voordat de toekenning wereldkundig werd. Dat is gisteravond besloten. x40_s.jpg
    Ralph Steinman.
    Foto: Rockefeller University

De situatie is “uitzonderlijk”, meent het bestuur van de stichting die de Nobelprijzen beheert. Voor zover bekend is dit nooit eerder gebeurd. Daarom kon de knoop gisteren niet meteen worden doorgehakt.

Volgens de regels kunnen mensen alleen bij leven een Nobelprijs krijgen, tenzij ze overlijden nadat de namen van de laureaten bekend zijn gemaakt. Het doel van die regel is dat de Nobelprijs niet met opzet aan een overleden persoon zal worden toegekend, stelt het comité. In de geest van die regel heeft het comité besloten de prijs toch aan Ralph Steinman te geven. Het comité koos hem immers als winnaar toen zijn overlijden nog niet bekend was.

Bij de Nobelprijs hoort een bedrag van zo’n 1,1 miljoen euro, waarvan Steinman de helft zou krijgen. Het is nog niet duidelijk wat er met dat geld gebeurt. Gaat dat naar zijn universiteit, zijn erfgenamen of de andere twee winnaars van dit jaar? “Daarover moeten we nog een beslissing nemen”, zegt een woordvoerder van het comité. (HOP)

Deceased Steinman to receive Nobel Prize after all
    Ralph Steinman will still be awarded the Nobel Prize for Medicine despite his passing away three days prior to the announcement. It’s a “unique” situation, says the Board of the Nobel Foundation. To their knowledge, this situation is unprecedented, which is why they couldn’t make an immediate decision yesterday.
    According to the rules, people can only be awarded a Nobel Prize during their lifetime, unless they pass away after the laureates’ names have been announced. The purpose of the above-mentioned rule is to make it clear that the Nobel Prize shall not deliberately be awarded posthumously. It is for that reason the Assembly decided to award the Prize to Ralph Steinman anyway. After all, the Assembly elected him as the winner when his death had not yet been made public.
    The Nobel Prize comes with approximately 1.1 million euro, half of which would have gone to Steinman. It’s still unclear what is to be done with the money. Will it go to his university, his heirs, or to this year’s other two winners? “We haven’t decided on that yet”, says the Assembly’s spokesperson.