En hoe is het in...?

NL | EN
    TUeXperience ondanks warme weer goed bezocht
    4 oktober 2011 - Het warme weer mocht afgelopen weekend veel mensen naar buitenbaden, (pret)parken en het strand trekken; de TUeXperience leed er zondag 2 oktober geenszins onder. De dag waarop de universiteit jong en oud een kijkje in de keuken geeft, werd even goed bezocht als voorgaande jaren, zo schat de organisatie in. x43_s.jpg
    Foto | Bart van Overbeeke

In het Auditorium kwam het evenement dit jaar, ten opzichte van vorige edities, wat laat op gang, constateert organisator Hannie Dijsselblom van het Communicatie Expertise Centrum. “Maar in de faculteitsgebouwen was er wel al vroeg een behoorlijke drukte. Waarschijnlijk zijn veel bezoekers meteen op activiteiten afgegaan waar het altijd heel druk is, zoals het Toverlab en de Robocup.”

Een kleine plattegrond, met daarop een korte uitleg over de ‘strategic areas’ Energy, Health en Smart Mobility die centraal stonden, loodste bezoekers zondag naar vele tientallen activiteiten verspreid over de campus. “Bezoekers pendelen dus tussen verschillende gebouwen, dat kost tijd. Dat betekent dat mensen keuzes moeten maken”, aldus Dijsselblom.
    Niet alle programmaonderdelen waren, wellicht mede daardoor, een succes. De lezing ‘Horrible History of the Hospital’ in het Auditorium trok de eerste keer bijvoorbeeld maar acht bezoekers. Toen voor de tweede sessie maar twee mensen kwamen opdagen, werd besloten deze en ook de geplande derde lezing te schrappen.

Het aanbod van de TUeXperience is de laatste jaren misschien gewoon wat te omvangrijk geworden, oppert Dijsselblom voorzichtig. Ze benadrukt: “We moeten de dag nog gaan evalueren. De faculteiten zijn hartstikke enthousiast en dat is geweldig, maar bijvoorbeeld het aantal presentaties lijkt nu eigenlijk wat te groot”.
    Voor kinderen zijn sommige lezingen bovendien te hoog gegrepen, stelt Dijsselbloms CEC-collega Loes van den Dungen. Het College van Bestuur wil dat de TUeXperience interessant en toegankelijk is voor alle doelgroepen en leeftijdsgroepen, “maar dat is heel moeilijk. In de praktijk zijn het toch al jarenlang vooral gezinnen met kinderen die de dag bezoeken”.

Succesvolle activiteiten tijdens de TUeXperience waren onder meer de kindercolleges van hoogleraar Maarten Steinbuch, die verhaalde over slimme auto’s, en zorgrobot Amigo, die in het Auditorium jonge bezoekers in een ziekenhuisbed bediende. Kijk hier voor een slideshow van 152 kinderschreeuwen, tijdens de TUeXperience vastgelegd door de 'Schreeuwcamera'. (MvdV)

Foto boven: proeven van 'smart mobility' door de kortste route langs alle steden te bepalen.
    Foto's onder: TU/e's servicerobot AMIGO en het Techniekcircus.

Foto's | Bart van Overbeeke

TU/eXperience popular despite hot weather
    The hot weather may have drawn people to outdoor swimming pools, (amusement) parks and the beach last weekend; the TU/eXperience wasn’t affected in the least on Sunday, October 2. The day university welcomes young and old to take a sneak peek behind the scenes turned out to be just as popular as previous years, according to the organization.