En hoe is het in...?

NL | EN
    Zijlstra: “Wie steekt zijn nek uit?”
    5 oktober 2011 - Opleidingen die van de zesjescultuur af willen, moeten zelf het goede voorbeeld geven, vindt staatssecretaris Zijlstra. De verbetering van het hoger onderwijs kan niet alleen vanuit Den Haag geregeld worden. x46_s.jpg

Veranderingen werken het best als ze van onderop komen, schrijft Zijlstra vandaag in een opiniestuk in de Volkskrant. Hij roept instellingen op om de hakken niet bij voorbaat in het zand te zetten als ze het niet eens zijn met alle details van zijn verbeterplannen.

Hij hekelt de Algemene Onderwijsbond, die waarschuwt dat de psychische druk op docenten te groot wordt als zij harder op prestaties worden afgerekend. “Want over het einddoel zijn we het volgens mij allemaal eens. We doen dit omdat we onze kinderen goed onderwijs gunnen.”

Blij is Zijlstra met de “mooie voorzet” van Fontys Hogescholen. De instelling maakte vorige week onder meer bekend dat het aantal contacturen naar twintig per week moet en dat docenten minimaal het rapportcijfer zeven moeten krijgen van hun studenten.

Zijlstra: “Who will go the distance?”
    Programs that want to get rid of C-students should set an example themselves, says State Secretary Zijlstra. Improving higher education cannot just be realized by The Hague.