En hoe is het in...?

NL | EN

Vooruitblik op de oude dag door ‘Mevrouw de professor’

22 september 2011 - De talkshow over ouder worden op woensdagmiddag 21 september in de Blauwe Zaal, trok veel belangstellenden uit de zorgsector. Vier topwetenschappers, waaronder prof.dr.ir. Caroline Hummels en dr.ir. Masi Mohammadi, gingen in gesprek over ons steeds langere leven. Leven we nog lang, gezond en gelukkig? x5_s.jpg
    Vier topwetenschappers praten over hoe onderzoek ouderen kan bijstaan. Links Masi Mohammadi en Caroline Hummels.

De komende jaren neemt het aantal grijze hoofden in Nederland flink toe. Over tien jaar is bijna twintig procent van de bevolking 65 jaar of ouder. Welk universitair onderzoek kan helpen om al deze mensen gezond oud te laten worden?

Die vraag werd op vier verschillende gebieden beantwoord. Aan bod kwamen de veroudering op celniveau, de effecten van levensstijl, de wijze waarop design invloed heeft en de mogelijkheden om ouderen langer zelfstandig te laten wonen. Hoogleraar interactief ontwerp Caroline Hummels vertelt dat techniek wordt ingezet om mensen te verleiden om meer te bewegen. “We weten dat jonge kinderen van games houden, dus integreren we computers met sport. In een ander project laten we verschillende generaties contact leggen. Twintig studenten Industrial Design zijn gekoppeld aan zestien hoogbejaarden en het is verrassend hoeveel zij voor elkaar kunnen betekenen. Dit onderzoek gebruiken we om eenzaamheid te voorkomen.”

Masi Mohammadi, docente bij Bouwkunde en oprichter van het Academic Domotic Center: “In Stockholm is een pianotrap gemaakt, die mensen verleidt de roltrap links te laten liggen . Techniek is gebruikt om het leefpatroon te verbeteren.”

Het publiek is tevreden over deze brede kijk op het onderwerp. Veel bezoekers komen uit professionele belangstelling. Zo ook Daty Sprenger van het Regionaal Dementie Ondersteuningsnetwerk van de gemeente Eindhoven. “Zeventig procent van de mensen met dementie blijft thuis wonen tot de laatste levensfase, dertig procent gaat naar zorginstellingen. Maar twee procent van de zorgkosten gaat naar die thuiswoners. Dat betekent dat 98 procent van het geld naar mensen gaat die geïnstitutionaliseerd zijn. Ik vind dat er goed onderzoek naar domotica en dergelijke moet zijn. Daar mag best meer geld naar toe.”

Het Landelijk Netwerk Vrouwelijke Hoogleraren organiseert een reeks talkshows onder de naam ‘Mevrouw de professor’ in samenwerking met vrouwenblad esta en WOMEN Inc. om onderzoek van vrouwelijke wetenschappers in de spotlights te zetten voor een breder publiek. Dat gebeurt steeds vanuit een andere universiteit. Eerder werden gezond eten, spitsuur en depressiviteit besproken. (NS)

Bekijk ook de compilatie van 'Lang, gezond en gelukkig'.

Preview at old age by ‘Mrs. Professor’
    The talk show on growing old that was held in the Blauwe Zaal on Wednesday, September 21, attracted a lot of audience from the field of healthcare. Four top scientists, among which were prof.dr.ir. Caroline Hummels and dr.ir. Masi Mohammadi, discussed our ever-longer lives. Will we be living happily and healthy ever after?