En hoe is het in...?

NL | EN
    TU/e trekt stekker eruit op 10-10
    5 oktober 2011 - Dries Roelvink doet zijn zonnebank uit, het World Forum in Den Haag de ventilatie. Volgens 10:10 zijn er nog massa’s andere mogelijkheden om op maandag 10 oktober de eerste Nationale Elektriciteitsmeter omlaag te brengen. De Energy Man daagt TU/e’ers uit om mee te doen.

Het concept is simpel: doe elektrische apparaten uit, thuis en op het werk. Hiermee hopen de initiatiefnemers van de klimaatcampagne 10:10 de elektriciteitsmeter landelijk omlaag te brengen.
    Op het universiteitsterrein is dezer dagen de Energy Man weer actief, die voorbijgangers vanaf zo’n honderdvijftig levensgrote posters vraagt wat zíj uitdoen op 10-10. Morgen, donderdag 6 oktober, krijgen alle studenten en medewerkers van de TU/e ook nog een mail waarin aandacht voor de campagne wordt gevraagd.

Begin dit jaar, in februari, deed de universiteit al mee aan de landelijke Warme Truiendag, waarop de verwarming campusbreed op de nachtstand ging. Komende maandag ligt het initiatief wat meer bij de mensen zelf, erkent Ingrid de Kort, accountmanager bij het Communicatie Expertise Centrum: “We kunnen moeilijk centraal alle lampen of computers uitdoen. Maar wie in een licht kantoor zit, kan misschien best een dagje werken met de lampen uit. We hopen dat mensen hierin hun eigen verantwoordelijkheid nemen”.

De TU/e was een jaar geleden de eerste Nederlandse universiteit die zich aansloot bij de internationale klimaatcampagne 10:10. Energiemanager Thijs Meulen van Dienst Huisvesting laat weten dat het elektriciteitsverbruik sinds januari van dit jaar in elk geval één miljoen kilowattuur lager ligt dan in dezelfde periode vorig jaar. “Mensen zijn zich duidelijk bewuster van bepaalde dingen, doen bijvoorbeeld meer apparaten uit aan het einde van de werkdag.”

Aan de TU/e is inmiddels een aantal energieverbeterteams actief, met vertegenwoordigers vanuit de hele universiteit. “Een deel van hen hebben we onlangs in een workshop enkele vragen voorgelegd waarmee zij, binnen hun eigen faculteit of dienst, aan de slag gaan. Zo hopen we er bijvoorbeeld achter te komen wat er binnen afdelingen zoal aan staat wat niet gebruikt wordt, zoals meetapparatuur in diverse labs.”

Op haar site geeft 10:10 tips over hoe iedereen, zowel uit als thuis, een bijdrage kan leveren. Voor studenten stelde de organisatie een aparte lijst op, met onder meer de knusse suggestie: ‘Samen eten bij kaarslicht en het eten warm houden op een rechaud, wanneer doe je dat nou nog?’. (MvdV)

TU/e pulls the plug October 10

Dries Roelvink will switch of his sunbed, The Hague’s World Forum will shut down its AC. According to 10:10, there’s tons of other things you can do to lower the first National Electricity Meter on Monday, October 10. The Energy Man is challenging TU/e folk to participate.