En hoe is het in...?

NL | EN

BMT-team naar ‘Battle of the Universities’

22 september 2011- Een team van de faculteit Biomedische Technologie (BMT) doet volgende week namens de TU/e mee aan de ‘Battle of the Universities’. Ze binden de strijd aan met acht andere Nederlandse universiteiten. Ieder team probeert binnen 24 uur de beste oplossing te vinden voor een medisch-technisch probleem bij een hart- en een nierpatiënt. De universiteit met het meest innovatieve idee wint een geldbedrag van tienduizend euro dat mag worden gebruikt om hun concept nader uit te werken.

Het team van BMT bestaat uit de assistenten in opleiding (aio) Anthal Smits, Stephanie Schampaert, Björne Mollet, Bastiaan van Nierop en Linda Kock. Zij komen donderdag 29 september bijeen in het onderwijsgebouw van het Leids Universitair Medisch Centrum. Daar krijgen ze een concrete casus gepresenteerd van zowel een nierpatiënt als een hartpatiënt en de behandelend artsen, met daaraan gekoppeld een vraagstelling waarvoor ze een oplossing moeten bedenken. Na de presentatie gaan de teams loten om wie zich een dag lang in welke casus gaat verdiepen.

In concurrentie met elkaar presenteren de teams de volgende ochtend al hun idee aan een gerenommeerde vakjury die twee finaleteams selecteert. Deze twee finaleteams mogen nog dezelfde dag, tijdens het Kolff 100 Congres in de Leidse Stadsgehoorzaal plaatsvindt, hun idee presenteren.

De Willem Kolff Stichting (WKS) en Nierstichting Nederland (NSN) willen een terugkerend platform creëren waar jonge onderzoekers worden uitgedaagd om buiten gebaande paden te treden in hun onderzoek. Deze wens is geïnspireerd op leven en werk in medische innovatie van de meest gelauwerde uitvinder-arts die Nederland in de twintigste eeuw voortbracht, Willem Johan Kolff (1911-2009), uitvinder van de kunstnier en het kunsthart. (FvO)

TU/e team participating in Battle of the Universities
    Next week, a team of the Department of Biomedical Engineering (BMT) will be participating in the ‘Battle of the Universities’ on behalf of TU/e. They’ll be competing against eight other Dutch universities. Every team will try and find the best solution to a medical engineering problem with a heart and kidney patient. The university with the most innovative idea wins 10,000 euro that can be used to work out their concept.