En hoe is het in...?

NL | EN

Donald E. Ingber spreekt Holstlezing 2011 uit

2 november 2011 - Donald E. Ingber zal vrijdag 16 december de traditionele Holstlezing uitspreken. De professor van de Harvard University zal zijn voordracht houden in het Einstein Auditorium op de High Tech Campus in Eindhoven. Ingber is oprichter en directeur van het gerenommeerde Wyss Institute for Biologically Inspired Engineering. Het instituut neemt als uitgangspunt de ontwerpen van moeder Natuur om nieuwe toepassingen te ontwikkelen voor de gezondheidszorg. x40_s.jpg
    Donald E. Ingber

Ingber is een absolute autoriteit op het gebied van weefsel- en celonderzoek. Hij heeft meer dan driehonderd publicaties en zestig patenten op zijn naam staan. De Amerikaanse onderzoeker is vooral bekend van zijn onderzoek naar mechanotransductie - de respons van cellen op mechanische krachten.

Ook ontdekte hij dat levende cellen zich kunnen rangschikken in de vorm van zogeheten Buckyballs. Door technieken uit diverse vakgebieden te combineren, heeft Inger weten bij te dragen aan de ontwikkeling van ‘organen-op-een-chip’ en andere vormen van medische micro- en nanotechnologie.

Voorafgaand aan de Holstlezing, omstreeks vier uur ’s middags, is er die dag een Holstsymposium dat geheel gewijd is aan het hart. Diverse deskundigen houden een voordracht over de sociaal-economische gevolgen van hartziektes en het wetenschappelijk onderzoek naar nieuwe geavanceerde geneeswijzen.

De Holstlezing wordt ieder jaar gehouden ter nagedachtenis aan prof.dr. Gilles Holst, oprichter van het Philips Natuurkundig Laboratorium en een van de drijvende krachten achter de oprichting van de TU/e. Sinds 2003 is aan de lezingen een Holst Memorial Award verbonden en krijgt de gastspreker een bronzen Holstpenning uitgereikt.

Mensen die het symposium en de Holstlezing bij willen wonen, dienen zich vooraf aan te melden bij de organisatie. (FvO/TJ)

Holst Lecture will be held by Donald E. Ingber

On Friday, December 16, Donald E. Ingber will be delivering the traditional Holst Lecture. The Harvard University Professor will be lecturing at the Einstein Auditorium at the High Tech Campus in Eindhoven. Ingber is founder and director of the renowned Wyss Institute for Biologically Inspired Engineering. The institute uses designs by Mother Nature for the development of new healthcare applications.