En hoe is het in...?

NL | EN
    UFe wil exploitatie opschroeven tot kwart miljoen
    9 november 2011 - In vijf jaar tijd wil het Universiteitsfonds Eindhoven (UFe) de jaarexploitatie opschroeven tot een bedrag van 250.000 euro. De fusie van het UFe met de Stichting Fonds Studentenvoorzieningen Eindhoven (SFSE), die aan het begin van dit collegejaar plaatsvond, is daartoe een eerste stap. x30_s.jpg

Eric van Schagen, UFe-voorzitter en algemeen directeur bij Simac, is verheugd over de fusie van het UFe met de SFSE. “Het heeft voordelen voor beide partijen. Het betekent om te beginnen een forse toename van ons vermogen, dat hiermee groeit tot een bedrag van anderhalf miljoen euro. Dit jaar waren we hierdoor al in staat om naast onze gebruikelijke exploitatie, die zo rond de 80.000 euro ligt, wat extra’s te doen. In september hebben we in het kader van het elfde lustrum van de TU/e drie zogeheten Anniversary Awards van 18.333 euro kunnen vergeven. In het vijfkoppige bestuur van het UFe is voormalig SFSE-voorzitter Jacques van Deursen toegetreden als penningmeester. Daarnaast heeft ook student-lid Marc Hummelink de overstap gemaakt.”

Volgens Van Schagen is uiteindelijk gekozen voor de naam UFe, omdat die toch meer bekendheid geniet dan die van de SFSE. “Waar wij als UFe echter weer van profiteren, zijn de goede toewijzingsprocedures die de SFSE hanteert. De krachten van beide organisaties vullen elkaar echt aan”, aldus TU/e-alumnus Van Schagen.

De UFe-voorzitter wil de exploitatie de komende vijf jaar nog aanzienlijk laten groeien. “We willen toe naar een bedrag van 250.000 euro per jaar. Dat moet haalbaar zijn. We willen ook kijken naar wat er bijvoorbeeld nog binnen kan komen uit nalatenschappen en andere giften.”

Kunnen studenten straks ook aankloppen bij het UFe om bestuurswerk gefinancierd te krijgen, nu het College van Bestuur stevig gaat snijden in het budget voor bestuursbeurzen? Van Schagen: “Nee, dat lijkt me enkel het verschuiven van geldstromen. Met onze subsidies willen we activiteiten ondersteunen die buiten het reguliere bestuurswerk omgaan. Dan gaat het bijvoorbeeld om studiereizen, symposia en culturele evenementen.” (HK)

UFe wants to increase exploitation to quarter million

In five years’ time, University Fund Eindhoven 9UFe) wants to drive up the yearly exploitation by 250,000 euro. The merger of UFe and SFSE (Foundation Fund for Student Services Eindhoven) earlier this academic year is a step in that direction.