En hoe is het in...?

NL | EN

Extra clmn Herman Beijerinck: Al te goed is buurmans gek…

6 december 2011 - Wat een heerlijke tijd, zo kort geleden nog. Naar een stembureau gaan, oproepkaart mee, legitimatiebewijs op zak, het hardop voorlezen van je naam en nummer, het hokje in en dan met een rood potlood je democratische recht uitoefenen. Geen kaart, geen stem; hard optreden, niet klantvriendelijk zijn. Stemmen is per slot van rekening een goed gecontroleerde activiteit, met stembureaus, goedgekeurde lijsten, een verklaring van goed gedrag van iedere kandidaat. Zo was het ook ooit op de TU/e. x10_s.jpg
    Herman Beijerinck | hoogleraar bij Technische Natuurkunde

Maar in dit digitale tijdperk is het beest los: gemakkelijker, sneller, goed gedocumenteerd, en foutloos. De klant is nu koning: thuis stemmen, even inloggen, de website op en klaar is kees. Op 7 december om middernacht is de zaak gepiept en kan het Centraal Stembureau de uitslag bekendmaken.

Computers zijn onfeilbaar, de mens erachter zeker niet. Wie mag er nou stemmen voor een medezeggenschapsorgaan van de universiteit? Natuurlijk alleen de werknemers, niet iedereen die er maar rondloopt en al dan niet iets nuttigs doet. Mag een Albron- of een Cemsto-medewerker stemmen? Natuurlijk niet. Mag een onderaannemer met een klus op de TU/e stemmen? Natuurlijk niet.

Wat een bevoorrechte groep is dan de club van oud-hoogleraren. Een login-naam, een password, wat klikken en de stem is uitgebracht. Natuurlijk zijn wij wijs en denken wij dat wij het allemaal zo goed weten. Stemmen voor medezeggenschap is echter een recht dat alleen een werknemer toekomt. Al ben je dan voorzitter van een stembureau, je moet toch donders goed uitkijken wat je doet en controleren of alles in orde is. Niet alleen de kandidaatstelling en de kandidatenlijsten, maar natuurlijk ook wie er mag stemmen. Als Jan en alleman inclusief een hoogleraar die al meer dan anderhalf jaar met pensioen is zomaar mee kan doen, is het niet pluis.

Eerst denk je dan dat je erelid bent van de TU/e-gemeenschap, dat je na veertien jaar in de faculteitsraad en zeven jaar in de universiteitsraad dat voorrecht geniet. Niets daarover in het kiesreglement! Gewoon een fout die niet mag voorkomen, als wij medezeggenschap serieus nemen. En dat moet!

Maar het was heerlijk om nog een keer te mogen stemmen. Lekker thuis in Den Haag, op 6 december jl. om 8.00 uur ‘s ochtends!

Herman Beijerinck |hoogleraar bij Technische Natuurkunde

summary