En hoe is het in...?

NL | EN
    De meeste hoogopgeleiden wonen in Utrecht en Noord-Holland
    6 december 2011 - In Utrecht en Noord-Holland wonen naar verhouding de meeste hoogopgeleiden: respectievelijk 41,2 en 37,4 procent heeft er een hbo- of universitair diploma. In het gebied rondom Eindhoven ligt het percentage op 32 procent. x11_s.jpg

In het Jaarboek onderwijs in cijfers 2011 vergelijkt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) het opleidingsniveau van 25- tot 65-jarigen. Zeeland (23,5 procent) en Drenthe (24,1 procent) hebben relatief weinig hoogopgeleiden. Dat heeft volgens het CBS vooral te maken met het lage onderwijs- en arbeidsmarktaanbod in die gebieden.

Maar het onderwijsaanbod biedt “geen volledige verklaring” voor het aandeel hoogopgeleiden in een gebied. In de regio Zuid-Limburg, waar de Universiteit Maastricht staat, is hun aandeel (26,6 procent) lager dan in Midden-Limburg (28,8 procent).

In Midden-Noord Brabant, met de Universiteit van Tilburg, is 26,5 procent van de bevolking hoogopgeleid; dat is lager dan in het stadsgewest Den Bosch (31,1 procent) of in de aangrenzende regio rondom Eindhoven (32 procent).

In het CBS-rapport staat verder dat het aantal studenten in het hoger onderwijs opnieuw is gestegen. Vorig collegejaar volgden zo’n 242.000 studenten een universitaire opleiding en ongeveer 417.000 een hbo-opleiding. Ruim tweeduizend studenten doen een hbo- en een wo-opleiding tegelijkertijd, wat het totaal aantal studenten op 656.000 brengt.

Ruim één op de zeven hbo-studenten is van niet-westerse allochtone komaf. In het wo gaat het om ruim één op de acht studenten. Er studeren nog steeds meer vrouwen dan mannen: 52 om 48 procent.

Van de 15- tot 65-jarige Nederlanders had in 2010 28 procent een hbo- of wo-diploma. Dat is een stevige stijging ten opzichte van 2001, toen dat nog 21 procent was. (HOP)

Most educated people in Utrecht and North Holland
    Proportionally, most educated people live in Utrecht and North Holland: 41.2 and 37.2 percent respectively has a degree from university or university of applied sciences. In the Eindhoven area, that percentage is 32.