En hoe is het in...?

NL | EN
    Dagje op pad met VDL-baas Van der Leegte
    8 december 2011 - Wouter van Loon, derdejaars student Werktuigbouwkunde, heeft woensdag 7 december een dagje meegelopen met Wim van der Leegte, directeur-eigenaar van de VDL Groep. “Verbazingwekkend in wat voor een informele sfeer die man zijn werk doet”, vertelt Van Loon. “En dat terwijl er dagelijkse beslissingen over miljoenen genomen moeten worden.” x17_s.jpg
    Wouter van Loon.

Van Loon is zelf ook een ondernemend baasje, wat wel blijkt uit het feit dat hij de ochtend na zijn dagje uit met Van der Leegte op weg is naar de Kamer van Koophandel om zijn bedrijfje ‘Ons boek’ te registeren. Deze onderneming die gericht is op een nieuw digitaal concept om met een grote groep mensen gezamenlijk fotoalbums te maken, heeft hij opgezet met kompanen uit zijn Amsterdamse minoropleiding Ondernemerschap.

De weg naar VDL-baas Van der Leegte, die een bedrijf runt met tachtig vestigingen en een jaaromzet van dik anderhalf miljard euro, verliep ook via de minor. Van Loon: “Drie weken terug moesten we mensen uit het bedrijfsleven noemen waar we via de telefoon live mee in contact zouden willen treden. Ik had al een keer een aanvraag voor een dagje meelopen met Van der Leegte gemaild naar VDL, maar daar was geen enkele reactie op gekomen. Nu lukte het me om hem live aan de telefoon te krijgen en daar is ook deze afspraak uit voortgekomen.”

De dag startte gisteren om tien uur. Van Loon: “Je denkt dat een man die zo’n divers miljoenenbedrijf runt het vreselijk druk heeft, maar dat viel eigenlijk wel mee. We hebben ’s morgens met elkaar een gesprek gehad en ik was aanwezig bij een ontmoeting, maar ’s middags moest hij naar een besloten vergadering van de Eindhovense Fabrikantenkring. Ik heb toen met een medewerker van VDL vijf vestigingen bezocht ’s Middags zijn we in zijn gepantserde Mercedes met chauffeur naar een VDL-vestiging in Mol gereden, waar een nieuwe hal was geopend. Het was mooi om te zien hoe informeel het er bij zo’n bezoek aan toegaat. Van der Leegte is wat dat aangaat een echte Brabander gebleven.”

Maar het zakendoen gaat de hele dag door, aldus Van Loon. “Elke ochtend krijgt hij uitdraaien voorgelegd met daarin de actuele stand van zaken bij de verschillende bedrijfsonderdelen. Het gaat bij projecten of bij bedrijven die overgenomen kunnen worden, wel voortdurend over miljoenenbedragen. Voor een buitenstaander heeft dat wel iets onwerkelijks.” ’s Avonds gaf Van der Leegte in het Auditorium een lezing bij de studentenafdeling van KIVI NIRIA Eindhoven, waar Van Loon ook bij aanwezig was.

Van Loon zoekt na zijn studie iets dat tussen commercieel bezig zijn en techniek inzit. Of VDL daarbij in beeld is, weet hij nu nog niet. “Vroeger zei ik weleens dat ik dit bedrijf later zou overnemen, maar dat wordt moeilijk want VDL is nog steeds een echt familiebedrijf en z’n enige dochter is inmiddels al getrouwd”, vertelt hij lachend. (HK)

summary