En hoe is het in...?

NL | EN
    Nieuwkomer ESR vergaart drie zetels in U-raad
    8 december 2011 - De Eindhovense Studentenraad (ESR), de nieuwe studentengroepering die ontstond na de opheffing van de Progressieve Fractie, deed deze week voor het eerst mee aan de universiteitsraadverkiezingen. De nieuwkomer kreeg drie zetels, concurrent en oudgediende Groep-één behield er zes. Bij de personeelsfractie PUR veroverde debutante Rianne van Eerd 225 stemmen en zetel 1. x18_s.jpg

Van Eerd, beleidsmedewerkster bij de faculteit Electrical Engineering, is op donderdagmiddag 8 december enigszins beduusd van haar succesvolle debuut. Tussen haar en Harold Weffers, met 140 stemmen nummer twee op de lijst van de PUR, gaapt een duidelijk gat. Van Eerd: “Ik hoorde zojuist dat bij mijn faculteit procentueel het hoogste aantal medewerkers hun stem heeft uitgebracht voor de personeelsfractie. Dat kan deels een verklaring zijn voor het hoge aantal stemmen dat ik nu behaald heb.” Van Eerd, die in het verleden bij het FOM-bureau werkte en daar zitting had in de ondernemingsraad, zegt veel zin te hebben in haar werk in de U-raad. Ze heeft er goede afspraken over gemaakt met haar direct leidinggevende, directeur bedrijfsvoering Suzanne Udo. “We hebben samen geconstateerd dat er overlap zit in het werk dat ik nu voor de faculteit doe en straks in de U-raad.”

De zetelverhouding bij de twee studentengroeperingen is in wezen niet  veranderd. Een nieuwe naam en een nieuwe aanpak hebben deze verkiezingen nog niet geleid tot zetelwinst bij de Eindhovense Studentenraad (ESR). Net als voorganger PF bleef de ESR steken op drie zetels. De nummer 1 op de lijst van de ESR, Rolijn van Vught, zei in een eerste reactie toch zeer tevreden te zijn met dit resultaat.

De opkomst viel dit jaar wat tegen: voor de studentengroeperingen in de U-raad lag die op 43 procent, voor de personeelsfractie schoot het percentage daar nog onder met 39,4. Vorig jaar stemde nog bijna 51 procent van de studenten. Er kwamen dit jaar overigens opvallend  veel stemmen binnen van TU/e’ers uit het Verenigd Koninkrijk: 85 in totaal. (HK)

Newcomer ESR three seats in U Council
    This week, the Eindhoven Student Council (ESR), a new student party that came into existence after the Progressieve Fractie was disbanded, participated in the university council elections for the first time. The newcomer now has three seats, and their veteran competition Groep-één held six. Staff party PUR’s debutant Rianne van Eerd received 225 votes, and one seat.