En hoe is het in...?

NL | EN
    Prijs voor TU/e-paper over slimme woningen
    12 december 2011 - Twee promovendi van de TU/e-faculteit Bouwkunde, Erfaneh Allameh en Mohammadali Heidari Jozam, hebben de RICS Award for the Best Paper on Housing gewonnen met een reviewpaper over het gebruik van slimme technologie in woningen. Ze leverden de beste inzending in hun categorie voor de grote ERES-conferentie die afgelopen juni op de TU/e plaatsvond. x25_s.jpg

De promovendi zijn vorig jaar begonnen aan een project bij Urban Management & Design Systems van prof.dr.ir. Bauke de Vries. In het prijswinnende paper beschrijven ze de stand van zaken op het gebied van slimme technologie in woningen. De Best Paper on Housing is een van de negen prijzen die deze maand zijn toegekend. Voor de conferentie van de European Real Estate Society in juni zijn meer dan driehonderd papers ingestuurd.

Volgens promotor De Vries blijkt uit het paper dat er al veel slimme technologie op de markt is, maar dat deze nog maar mondjesmaat in nieuwbouw wordt ingepast. “Er is nog weinig acceptatie in de bouwwereld, slimme technologie wordt nog niet vanzelfsprekend meegenomen in het ontwerpproces, terwijl je dat eigenlijk wel zou moeten doen.” Het project waarop zijn twee promovendi zijn aangenomen, beoogt dit juist wel: “We gaan mensen uitnodigen om te kijken hoe ze reageren op woningontwerpen met slimme technologie. Ook willen we ze de gelegenheid geven om zelf dingen aan te passen, om zo te leren wat mensen echt willen op dit gebied.”

Op dit moment bewerken de promovendi hun bijdrage tot een artikel voor het Journal of European Real Estate Research (JERER), vertelt De Vries. Pas als die publicatie wordt geaccepteerd, krijgen de promovendi de geldprijs van duizend euro die aan de award is verbonden. (TJ)

Award for TU/e paper on smart homes
    Two PhD students of the Department of Built Environment at TU/e, Erfaneh Allameh and Mohammadali Heidari Jozam, have won the RICS Award for the Best Paper on Housing. They wrote a research paper on the use of smart technology in homes. Theirs was the best entry in their category during the major ERES Conference that was held at TU/e last June.