En hoe is het in...?

NL | EN
    Gemeente enthousiast over eerste ideeën gezamenlijke intro
    13 december 2011 - Eindhovens burgemeester en wethouders hebben volgens TU/e-secretaris ir. Harry Roumen enthousiast gereageerd op de eerste ideeën van de universiteit, Fontys en de Design Academy voor een gezamenlijke intro in 2012. Donderdag 23 augustus moet de eerste ‘dag van de studenten’ worden waarop nieuwkomers van de drie instellingen kennismaken met Eindhoven en vice versa. x29_s.jpgArchieffoto | Bart van Overbeeke

‘Eindhoven sterker op de kaart zetten als studentenstad’ was één van de nadrukkelijke wensen die naar voren kwamen tijdens het eerste Openluchtdebat van studentenorganisaties en de gemeente, afgelopen mei. Het gezamenlijke donderdagprogramma tijdens de introductieweek in augustus moet daarbij gaan helpen. Universiteitssecretaris Roumen presenteerde de plannen vanochtend, dinsdag 13 december, in het stadhuis, samen met Fontys-bestuurder Nienke Meijer.

Op de introdonderdag maken de nuldejaars van de TU/e, Fontys en de Design Academy op hun beurt uitgebreid kennis met de stad. Er komen activiteiten op meerdere locaties in het centrum, “om te laten zien hoe leuk Eindhoven is en wat het Eindhovense studentenleven zoal te bieden heeft”, aldus Roumen.
    Het Wilhelminaplein zou bijvoorbeeld de plek moeten worden waar studentensportverenigingen zich laten zien, terwijl het Catharinaplein het tijdelijke podium van de gezelligheidsverenigingen wordt. Andere locaties zijn onder andere het Muziekgebouw Eindhoven, popcentrum de Effenaar en het Van Abbemuseum.
    Strijp-S maakte vooralsnog geen deel uit van de plannen, “maar burgemeester en wethouders zijn er voorstander van om ook die locatie mee te nemen”, aldus Roumen.

Volgens de secretaris gaat de gezamenlijke intro op donderdagochtend groots van start met een evenement in het Philips Stadion, waar Eindhovens burgemeester Rob van Gijzel de nieuwe studenten welkom heet. Op vrijdagochtend wordt het gezamenlijke deel afgesloten met een ‘wake-upbrunch’ bij het Studentensportcentrum op het TU/e-terrein. De plannen worden de komende weken uitgewerkt.

Naast de gezamenlijke intro met haar onderwijzende stadsgenoten behoudt de TU/e ook haar eigen Intro, van maandag tot en met woensdag, met een TU/e-afsluiting op vrijdagmiddag. Of dit, zoals vanouds, met de Cantus is, kan Roumen nog niet zeggen.
    Over de invulling van introductie aan de TU/e bestaan in elk geval de nodige ideeën, zegt introcoördinator Mirthe van Engelen (Onderwijs en Studenten Service Centrum), “maar deze zijn nog pril, daar wil ik nog niet teveel over zeggen”.

Het streven is volgens haar om het programma in januari, februari af te hebben, zodat de nieuwe Introcommissie ermee aan de slag kan. Deze commissie is inmiddels samengesteld; zes TU/e-studenten, gekozen uit in totaal elf sollicitanten, beginnen na de jaarwisseling aan hun intensieve organisatorische taak voor de daaropvolgende maanden. (MvdV)

City excited about first ideas common Intro
    According to TU/e secretary ir. Harry Roumen, the Eindhoven mayor and members of the municipal executive have responded with great enthusiasm upon hearing the ideas of university, Fontys and the Design Academy for a joint introduction program in 2012. Thursday, August 23, should be the first ‘student day’ during which students of all three institutions get acquainted with Eindhoven and vice versa.