En hoe is het in...?

NL | EN

TU/e en Zhejiang University gaan samenwerken

2 december 2011 - In de Chinese miljoenenstad Hangzhou vond vandaag, 2 december, aan de Zhejiang University de opening plaats van het International Design Institute (IDI). Emeritus hoogleraar Jeu Schouten, die in 2010 aan de TU/e afscheid nam als decaan van Industrial Design, is als directeur verantwoordelijk op de opzet van het instituut. Rector Hans van Duijn was erbij en tekende een samenwerkingsovereenkomst met de Chinese universiteit. x3_s.jpg
    Jeu Schouten (rechts) en de president van de Zhejiang University tijdens de opening van het IDI.

De samenwerking, die is neergelegd in een zogeheten Memorandum of Understanding, heeft in eerste instantie betrekking op drie vakgebieden: Biomedical Engineering, Electrical Engineering en Industrial Design. Maar daar kunnen er meer aan worden toegevoegd. Er gaat gekeken worden naar de uitwisseling van wetenschappelijke stafleden en naar de mogelijkheden voor gezamenlijk onderzoek, wat uiteindelijk zou moeten leiden tot gezamenlijke instituten en bidiplomering.

Beide instellingen gaan onderzoeken of en hoe er voor deze activiteiten financiële middelen zijn te verwerven. De overeenkomst heeft een looptijd van vijf jaar, die in het vierde jaar kan worden opgeschaald met nog eens twee jaar.

Vanzelfsprekend zal er samenwerking ontstaan met het nieuwe International Design Institute (IDI), dat emeritus hoogleraar Jeu Schouten in een jaar tijd in Hangzhou op poten heeft gezet. Het instituut is gehuisvest in een markant gebouw op de nieuwe campus van de Zhejiang University.

Schouten, die er de eerste vijf jaar directeur van zal zijn, vertelt dat na de opening er direct verbouwd gaat worden, omdat de inrichting niet beantwoord aan zijn wensen met betrekking tot het aanbieden van onderwijs. “Je moet in een ruimte les kunnen krijgen, maar er ook direct de gelegenheid hebben om praktisch aan de slag te kunnen gaan. Zulke ruimtes gaan nu gebouwd worden en in april 2012 gaan we dan echt aan de slag.”

Alleen masterstudenten en promovendi kunnen terecht op het IDI. Schouten: “IDI is echt een researchinstituut, geen faculteit. China wil in de toekomst dingen niet alleen maken, maar ze ook zelf bedenken en ontwikkelen. Daar moet dit instituut een wezenlijke bijdrage aan gaan leveren. Onze bachelors komen straks van de andere opleidingen hier aan de universiteit, en van andere universiteiten uit China en de rest van de wereld.”

Naast die onderwijstaak knoopt het IDI ook nauwe banden aan met het Chinese bedrijfsleven ter ondersteuning en er moeten startups uit voortkomen, vertelt Schouten.

De opvolger van Schouten bij ID, decaan Aarnout Brombacher, is vandaag ook aanwezig bij de opening. Hij ziet als grootste voordeel de internationale context waarbinnen het onderzoek straks gaat plaatsvinden. “Dit gaat een uniek international lab creëren”, aldus de ID-decaan. (HK)

TU/e and Zhejiang University to cooperate
    Today December 2, saw the opening of the International Design Institute (IDI) at Zhejiang University in metropolis Hangzhou. Professor emeritus Jeu Schouten, who was dean at TU/e’s Department of Industrial Design until 2010, is ythe new director of the institute and responsible for its design. Hans van Duijn was present at the opening and signed the joint venture agreement.