En hoe is het in...?

NL | EN
    Studenten mogen in de leer bij filmmakers
    14 december 2011 - Scala Productiehuis geeft TU/e-studenten de kans om een korte film te maken. In het project ‘TU/e kort’ kunnen studenten onder leiding van ervaren filmmakers aan de slag als acteur of ‘crewmember’ voor hun eigen film. x32_s.jpg
    “We hebben op het vlak van film al veel gedaan,” vertelt Nico van den Klundert, medeoprichter van de Stichting Scala Productiehuis. “Toch hadden we het gevoel dat er iets ontbrak, namelijk de samenwerking met studenten in een film. Daarom zijn we met dit project begonnen.” Van den Klundert hoopt dat het inspirerend is voor studenten die ‘iets met film’ willen doen.

Scala Productiehuis heeft ervoor gekozen om met studenten van de TU/e in zee te gaan, vanwege de nauwe banden met de universiteit. “Al sinds 2000 zijn we samen met TU/e-studenten bezig met allerlei projecten. De lustrummusical Moulin Rouge was onze meest recente samenwerking.”

Tegenwoordig wordt film als medium sneller ingezet dan vroeger, bijvoorbeeld bij presentaties of campagnes, vertelt hij. “Het sluit aan bij de bredere academische vorming van studenten. Zo kunnen ze een keer een kijkje nemen in de keuken van de filmwereld.”

Geïnteresseerden kunnen zich aanmelden via www.scalaproductiehuis.nl/tuekort, daar is ook meer informatie te vinden. In het programma is plaats voor vijftien studenten. Op woensdag 11 januari is er om 20.00 uur een informatiebijeenkomst in de Bunker. De korte film zal in juni in de Zwarte Doos vertoond worden. (EdG)
    Students apprenticed to filmmakers
    Production company Scala Productiehuis is offering TU/e students a chance to make their own short. The project ‘TU/e kort’ (TU/e short) is meant for students to work as an actor or crew member for their own film, led by experienced filmmakers. For more information, check www.scalaproductiehuis.nl/tuekort.