En hoe is het in...?

NL | EN
    Tweede Kamer tegen censuur instellingsbladen
    14 december 2011 - De Tweede Kamer vindt het belangrijk dat hogeschool- en universiteitsbladen onafhankelijk zijn. Een motie van SP en VVD, die de staatssecretaris opriep om bestuurders hier nog eens op te wijzen, werd unaniem gesteund.

Twee weken geleden sprak SP-kamerlid Jasper van Dijk zijn verontwaardiging uit over “censuur” die bestuurders van instellingsbladen zouden plegen. Maar volgens staatssecretaris Zijlstra was daar geen sprake van. Bestuurders mogen hun bladen best richtlijnen geven, zei hij. Van Dijk diende daarop samen met Anne-Wil Lucas (VVD) een motie in die staatssecretaris Zijlstra opriep om instellingen erop te wijzen dat “redactionele inmenging ongewenst is”.

De motie werd gisteren met algemene stemmen aangenomen. Van Dijk laat weten dat hij er vanuit gaat dat Zijlstra de boodschap “luid en duidelijk” zal overbrengen aan de bestuurders. (HOP)

House of Representatives against censorship periodicals higher education
    The House of Representatives thinks it’s important for periodicals at universities and universities of applied sciences to remain independent. A motion introduced by SP and VVD that called on the State Secretary to point this out to board members received unanimous support.