En hoe is het in...?

NL | EN
    Bouwkundestudenten winnen WoodChallenge met trekkershut
    2 december 2011 -Zes Bouwkundestudenten hebben de WoodChallenge 2011 gewonnen. Met hun ontwerp voor een trekkershut wonnen ze de wedstrijd, waarbij studenten hun van hout gemaakte creatie konden indienen. De jury beoordeelde aanvankelijk 24 projecten en gisteren ging het nog tussen 5 genomineerden. x5_s.jpg
    TU/e-studenten winnen WoodChallenge 2011. Foto l Henk ten Bouwhuis
    Studenten Xaviera Burón Klose, Tim van der Grinten, Kristel Hermans, Paul Kemme, Wendy van Kessel en Luuk de Kluiver wonnen in totaal duizend euro en kregen een bokaal voor ‘Trek-In’. De uitreiking was tijdens de Nationale Houtdag in Rotterdam. Xaviera en Tim wonnen in mei 2010 al een wedstrijd van de Bouwkundewinkel met hun creatie. (Zie ook dit artikel). De vier andere studenten hielpen vervolgens met het uitwerken en verfijnen van het ontwerp.

Volgens de jury is het ontwerp ‘spannend en speelt het in op de toenemende behoefte aan luxueuze kampeermogelijkheden. Het wijkt door een steeds veranderend lijnenspel af van het beeld dat houtsysteembouw rechthoekig en saai moet zijn. Er zijn mooie doorkijkjes en kleine ruimtes gecreëerd die het geheel nog spannender maken. Het ontwerp is verder zeer gedetailleerd uitgewerkt. Er is niet alleen gekeken naar het duurzaam toepassen van hout in de breedste zin, maar ook naar ander duurzaam materiaalgebruik.’

De TU/e, Stichting Natuurkampeerterreinen en Stichting Trekkershutten hebben al eerder aangegeven dat ze een prototype van de duurzame trekkershut gaan maken. Waar die moet komen te staan en of er daarna nog meer exemplaren komen, is nog niet bekend.

Omdat de jury vond dat twee erg goede inzendingen niet met elkaar te vergelijken waren, ging er ook een eerste prijs naar een student van de Gerrit Rietveld Academie. (JvG)

Het ontwerp van de trekkershut.
    Students of Built Environment win WoodChallenge with cabin
    Six students of Built Environment have won the 2011 WoodChallenge. With their design for a cabin, they won the contest for which students were asked to submit their own wooden creations. First, the judging panel scored 24 projects, and yesterday they scored the remaining five nominees.