En hoe is het in...?

NL | EN
    Studenten Industrial Design bezorgd om Bachelor College
    2 december 2011 - Het IDBate over het Bachelor College komt geen moment te vroeg. Vandaag, 2 december, gaan de kartrekkers van het Bachelor College in debat met Industrial Design-studenten. Op de vraag van de debatleider wat het College precies inhoudt, kunnen de aanwezige studenten Industrial Design (ID) geen duidelijk antwoord geven. “Het voelt te conceptueel aan; te vaag en te abstract”, merkt één van hen op. x6_s.jpg
    De bijeenkomst over het Bachelor College.
    Foto l Stijn Zoontjens
    Beoogd decaan dr.ir. Lex Lemmens, onderwijsdirecteur prof.dr. Panos Markopoulos en task force-lid prof.dr.ir. Berry Eggen kunnen die twijfel maar gedeeltelijk wegnemen tijdens het debat. De vragen van de studenten zijn heel divers: “Wat voor examens krijgen we? Zijn er verschillen tussen eerstejaars en ouderejaars? Wat gebeurt er als ik op stage ga in Japan? Wat gebeurt er met de SDL (Self Directed Learning) weken? Is de wiskunde puur theoretisch of ook praktisch? Komt er nou geen groter gat tussen de bachelor en de masters? Moeten we nou niet te vroeg kiezen voor onze master?” Het project is echter nog niet zo ver uitgewerkt dat de specifieke vragen van studenten allemaal beantwoord kunnen worden, reageren de kartrekkers.

Joey van Dun, masterstudent Industrial Design, vindt het idee achter het Bachelor College goed, maar hij is bang dat de invoering ervan voor problemen zal zorgen. “Het wordt aankomend collegejaar al ingevoerd, dat is wel heel snel. Mijn zorgen zullen ook niet weggenomen worden voordat het begint.”

Als het debat iets duidelijk heeft gemaakt, is het dat Industrial Design een apart soort studenten trekt. De studie is al heel breed en veel studenten hebben het gevoel dat zij het Bachelor College niet nodig hebben, geven zij aan. “Industrial Design is een rare eend in de bijt op de TU/e, studenten doen er een semester over om gewend te raken aan de ID-werkwijze”, merkt een van de aanwezigen op. Dr. ir. Geert Langereis, universitair docent Industrial Design en lid van de faculteitsraad, legt uit wat de studenten zo bijzonder maakt. “Ze zijn ontzettend mondig en ondernemend. Bijna alle ID-studenten hebben na hun eerste jaar al een eigen onderneming opgestart. Ze zijn anders dan de rest van de studenten op de TU/e.”

Industrial Design was de tweede studierichting die Lemmens aandeed. Deze bijeenkomst was georganiseerd door Lucid, de studievereniging van ID. Tot februari komend jaar gaat Lemmens met studenten in debat tijdens een krokettenlunchbijeenkomst. (EdG)
    Students of Industrial Design worried about Bachelor College
    The IDBate about the Bachelor College is much needed. On December 2, the Bachelor College pioneers debated with Industrial Design students. The debate chairman’s question what the College entails exactly didn’t yield a clear answer from the ID students present. “It’s too conceptual, too vague, and too abstract”, one of the students noted.